منتظران مهدی (شیعیان ضد ماسون)
مذهبی و تاریخی و فرهنگی
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: ضد ماسون - جمعه ۱٤ بهمن ۱۳٩٠

جهان پس از ظهور امام زمان

 

 

در جهان امروز چند چیز اصل هستند

 1-مادی گرایی
2  -لذت جویی 
 
3-قدرت طلبی


لذا جهان امروز جهان برآمده از این سه اصلند . سه اصلی که جز به ظلم و جور نینجامیده است . سه اصلی که عالم بشری را روزبروز از انسانیت تهی تر می سازد و تاریکی حیوان صفتی را بر آن گسترده تر می کند .


اما جهان عصر ظهور جهان متفاوتی خواهد بود . جهان عصر ظهور جهان تحقق آرمانهای بلند انسانی است و این اصول بر آن حاکم خواهد بود :



1
-خداپرستی


2-طهارت معنوی


3-علم و حکمت


4-قسط و عدل


این آرمانها از آیه

(_و لقد بعثنا فی کل امه رسولا ان اعبدوالله واجتنبوا الطاغوت
و آیه
هوالذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه )


وآیه:
(لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط
قابل برداشت است .)

 مطمئنا جهان عصر ظهوری که بر این بنیانها تشکیل خواهد شد با دنیای تاریک امروز بسیار متفاوت خواهد بود

 
در تفسیر :

(واشرقت الارض بنور ربها )

به ظهور مهدی موعود بصورت طلوع خورشید اشاره شده است



 

شهر محل زندگی امام مهدی عج

از مسائلى که درباره امام زمان(عج) مطرح است، مکان و محل زندگی ایشان است.

مفضل بن عمر گوید:

به امام صادق(ع) عرض کردم: آقای من، خانة مهدی و محل اجتماع مؤمنان کجا خواهد بود؟

 فرمود:

(مرکز دولت او کوفه است؛ محل صدور احکام و فتوای او در مسجد جامع آن و محل نگهدرای بیت‌المال و تقسیم غنایم، مسجد سهله است. محل خلوت کردن او برای نیایش و اعتکاف تپه‌های سفید نجف است)

  

کوفه مرکز حکومت


شیخ مفید از امام باقر(ع) نقل کرده است که فرمود:

 (گویی قائم را در نجف کوفه می‌بینم که از مکه با حمایت پنج هزار فرشته، در حالی که جبرئیل از سمت راست، میکائیل از سمت چپ و مؤمنان در پیشاپیش او در حرکت‌اند، به آنجا آمده است». در روایت دیگری آن حضرت از ورود امام مهدی(ع) به کوفه خبر می‌دهند در حالی که سه جریان سیاسی در آن شهر با یکدیگر اختلاف پیدا کرده‌اند. امام مهدی(عج) بر فراز منبر قرار می‌گیرد و سخن آغاز می‌کند. در آن حال مردم آنچنان می‌گریند که نمی‌فهمند امام(عج) چه می‌گوید. )

 

شیخ طوسی روایتی را بدین مضمون نقل می‌کند:

(مردم در دومین جمعه از آن حضرت می‌خواهند تا پشت سرش نماز جمعه بخوانند و بلافاصله اضافه می‌کنند:)

 ولی این مسجد گنجایش ما را ندارد.

امام(ع) در پاسخ می‌فرماید:

(این خواستة شما را پیگیری خواهم کرد)

( آنگاه به سوی نجف می‌رود و حدّ و مرز مسجد را مشخص می‌سازد که با طراحی و تعبیة هزار در، گنجایش مردم را داشته باشد. در روایات آمده است: «پس از ورود امام به کوفه، همگی مؤمنان به آن شهر و اطراف آن کوچ می‌کنند و امام(ع) آنجا را منزل خویش قرار می‌دهد.)

 روایت است که:

(گویا من سفیانی را می‌بینم که در زمین‌های سرسبز شما در کوفه اقامت گزیده، ندا می‌دهد که هر کس سر یک تن از شیعیان علی(ع) را بیاورد، هزار درهم پاداش اوست. در این هنگام، همسایه به همسایه دیگر حمله می‌کند و می‌گوید: این شخص از شیعیان است. او را می‌کشد و هزار درهم جایزه می‌گیرد)


کوفه یکی ازشهرهای عراق است که در جنوب این کشور، در 10 کیلومتری شمال شرق نجف اشرف قرار دارد. این شهر در کنار رود فرات ساخته شده، آب و هوای معتدلی دارد و از دیرباز سرسبز و خرّم بوده است.


شهر کوفه، از مهم‌ترین شهرهای جهان اسلام به شمار می‌آید. تاریخ بنای ابتدایی شهر به طور دقیق معلوم نیست. شهر کوفه در سال 17 ق. پس از فتح قادسیه و مدائن به دستور خلیفة دوم، توسط سعد وقّاص تجدید بنا شده است.

  کوفه سال‌ها مرکز علم و فرهنگ و سیاست بوده و طبق روایات، مدفن بسیاری از انبیا، اوصیا، اولیا، صلحا و علما است. کوفه در طول تاریخ اسلام، حوادث تلخ و شیرین فراوانی به خود دیده است.

 
در بسیاری از روایات از معصومان(ع) در مدح و تعظیم شهر کوفه سخنانی بیان شده است. امام صادق(ع) فرمود:

 

(ما در هیچ شهری به اندازة کوفه، دوست نداریم. خداوند شما (اهل کوفه) را به امری هدایت فرمود که نادان‌ها به آن آگاه نبودند... ولایت ما بر آسمان‌ها و زمین و کوه‌ها و شهرها عرضه شد و هیچ کدام، مانند کوفه آن را نپذیرفتند)


نیز فرمود:

(مکّه، حرم الهی و مدینه، حرم نبوی و کوفه، حرم علی(ع) است)

 اوج شهرت و عزّت و افتخار شهر کوفه، زمانی است که امام علی(ع) در سال 36 ق. این شهر را مرکز خلافت اسلامی قرار داد. این امر، کوفه را مرکزی مهم برای فعّالیّت‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی قرار داد و باعث توجّه و روی‌آوری بیش از پیش طوایف و قبایل جامعة اسلامی به این شهر شد.

 
از دیگر ارزشمندی‌های شهر کوفه، تأثیر آن در آخرالزّمان و در عصر طلایی ظهور حضرت حجّت(ع) می‌باشد. در دوران پیش از ظهور، در مورد لشکرکشی‌های سفیانی روایات بسیاری در مورد کوفه وجود دارد که به عنوان مثال به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:

  امیرمؤمنان علی(ع) در مورد جنایات وی به کوفیان فرمود:

 

(بدا به حال کوفه! سفیانی چه جنایاتی در آنجا انجام می‌دهد! به حریم شما تجاوز می‌کند، کودکان را سر می‌برد و ناموس شما را هتک می‌کند)

 
در جای دیگری امام باقر(ع) می‌فرماید:

(گویا من سفیانی را می‌بینم که در زمین‌های سرسبز شما در کوفه اقامت گزیده، ندا می‌دهد که هر کس سر یک تن از شیعیان علی(ع) را بیاورد، هزار درهم پاداش اوست. در این هنگام، همسایه به همسایه دیگر حمله می‌کند و می‌گوید: این شخص از شیعیان است. او را می‌کشد و هزار درهم جایزه می‌گیرد)

روایاتی نیز هست که به این موضوع اشاره دارد که مردم کوفه در زمان پیش از ظهور توسط سپاه سفیانی قتل عام می‌شوند و ابنیه‌اش تخریب می‌شود. از آن جمله می‌توان به این روایت اشاره کرد:

 

(سپاه سفیانی وارد کوفه می‌شوند و احدی را فرو نمی‌گذارند جز اینکه به قتل می‌رسانند)

 
همچنین:

 

(سفیانی سپاهی را به سوی کوفه گسیل می‌دارد که تعدادشان هفتادهزار نفر می‌باشند، اهل کوفه را می‌کشند، به دار می‌زنند و اسیر می‌گیرند)

 
از این رو می‌توان گفت ساکنان کوفه‌ای که مرکز حکومت قرار می‌گیرد، اهالی سابق آن نیستند بلکه مؤمنانی هستند که از اقصا نقاط جهان به مرکز حکومت حضرت ولی‌عصر(عج) می‌آیند. چنان‌که حدیث شریف می‌فرماید:

 

(هنگامی که قائم(عج) وارد کوفه شود، هیچ مؤمنی نمی‌ماند، جز اینکه در آنجا باشد یا به سوی آن عزیمت نماید)

 


اوّلین جایی که کوفه پس از ظهور نقش پررنگ‌تری می‌یابد، در جنگ میان اعوان شیطان و یاران امام عصر(عج) می‌باشد. ابلیس پس از آنکه در ماجرای خلقت حضرت آدم(ع) بر او سجده نکرد و از درگاه الهی رانده شد درصدد انتقام از این مخلوق تازة خداوند برآمد. او با توجّه به معرفتی که به خداوند داشت به عزّت او قسم خورد که به جز مخلصان، دیگر انسان‌ها را گمراه کند و برای همین امر از خداوند تا روز قیامت مهلت خواست. خداوند تا موعد مشخّصی (یوم الوقت المعلوم) به او مهلت داد.

 


در روایات متعدّدی که ذیل این آیه آمده، آن موعد مشخّص را ظهور امام عصر(عج) بیان نموده‌اند.


پس از ظهور امام عصر(عج) طیّ نبردی ابلیس به همراه اعوان و انصار جنّی و انسی‌اش در برابر امام و یارانشان صف‌آرایی می‌کنند. نتیجة این نبرد نیز شکست شیطان و یاران اوست و در پایان این جنگ، در مسجد کوفه، شیطان در حالی که با زانوی خود راه می‌رود، به آنجا می‌آید و می‌گوید:

 

(ای وای بر من از امروز! پس حضرت مهدی(عج) موی پیشانی او را می‌گیرد و گردنش را می‌زند و آن هنگام، روز وقت معلوم است که مهلت شیطان به پایان می‌رسد)


آنچه که باعث مزید فضیلت سرزمین کوفه گردیده، وجود مکان‌های خاصّی نظیر (مسجد سهله) و (مسجد کوفه) است که روایات فراوانی نیز در فضیلت این دو مکان مقدّس در خصوص این اماکن وارد شده است؛ از جمله امام صادق(ع) ضمن حدیث مفصّلی دربارة حضرت ولی عصر(عج) به مفضّل فرمودند:

 (مرکز حکومت او کوفه، مرکز قضاوتش مسجد کوفه و مرکز بیت‌المال و محلّ تقسیم غنایم مسلمانان، مسجد سهله و محلّ خلوت و مناجات‌هایشان تپه‌های سپید و نورانی نجف اشرف است)

 
مسجد کوفه، مسجدی نقش‌آفرین است تا زمانی که غیبت کبرا به سر می‌آید و فرودگاه حضرت ولی‌عصر(عج) می‌شود. در روایات اسلامی مسلّم ما آمده است که ایشان با جمعی از یاران، در نُه قبّة نورانی در مسجد کوفه فرود می‌آیند و همین محل را محلّ حکومت خود قرار می‌دهند و پایتخت دولت کریمة ایشان، این مسجد انتخاب می‌شود و همة ملل برای دیدن حضرت به این شهر می‌آیند و طول و عرض این شهر گسترش پیدا می‌کند و تا کیلومترها وسعت می‌یابد. این مسجد در تمام دوران دولت کریمه باقی می‌ماند و پایتخت تمام ائمه(ع) بعد از امام زمان(عج) است از جمله مرکز حکومت کریمة حضرت امام حسین(ع) که سیصد سال بعد از امام مهدی(عج) به حکومت می‌رسند و از اینجا جهان را اداره می‌کنند تا قیامت آن واقعة عظیم رخ می‌دهد.

 

امیرمؤمنان (ع) ضمن بیانى پیرامون ظهور حضرت مهدى (عج) فرمود:

(سپس به کوفه روى مى آورد که قرارگاه ومنزل اوست )

 

مفضل به امام صادق (ع) گفت، سرورم آیا همه مؤمنان راستین در عصر ظهور قائم (عج) درکوفه خواهند زیست حضرت فرمود:

(آرى ... همه درکوفه یا پیرامون آن خواهند بود وکوفه ارزشى خواهد یافت که هر متر از زمین آن، از مرز دو هزار درهم خواهد گذشت. و مردم با ایمان هنگامى که قائم (عج) وارد شهرکوفه شد و آن جا مرکز حکومت عادلانه جهانى اوگردید، دوست مى دارند در آن جا باشند و همواره دل هاى ایمان آورندگان در آن جا است)

 

امام مجتبى (ع) در این مورد فرمود:

( جاى یک قدم زمین درکوفه، براى من دوست داشتنى تر از خانه اى در مدینه است )

 امام صادق (ع) فرمود:

( هنگامى که قائم (عج) قیام کند، کوفه را پایگاه عدالت خود قرار مى دهد و آن جا چنان گسترش مى یابد که خانه هاى کوفه به شهرکربلا مى رسد .)

و نیز فرمود:

( پایتخت آن حضرت، کوفه خواهد بود و مرکز قضاوت او مسجد جامع کوفه، و مرکز اصلى بیت المال، مسجد سهله در نزدیکى کوفه  )

با ظهور حضرت مهدی (عج) مسیر تاریخ دگرگون شده و فصل نوینی در زندگی انسان ها گشوده می شود. آن روز اوج اقتدار مستضعفان مومن و خواری ستمگران است. با تحقق ظهور، صلح و صفا، امنیت و عدالت، رشد و شکوفایی، توحید و یکتاپرستی حاکم شده و جنگ و خون ریزی، ظلم و ستم و شرک و خرافه پرستی از بین می روند و ثمره تلاش تمام پیامبران، اولیا و اوصیا در آن روز آشکار می گردد.

 

برنامه های امام زمان

 اما با توجه به روایات فراوانی که درباره دوران حکومت حضرت مهدی(عج)موجود است، برنامه‌های حکومتی حضرت را در سه محور می‌توان خلاصه کرد:


1- برنامه فرهنگی 2- برنامه اقتصادی؛3- برنامه‌های اجتماعی.

 

 

1-برنامه فرهنگی

در انجام برنامه فرهنگی، مهمترین محوری این برنامه عبارتند از:

 
الف. احیای کتاب و سنت

امام علی(ع)می‌فرمایند:

 

( در روزگاری که هوای نفس حکومت می‌کندامام مهدی(عج)ظهور می‌کند و هدایت و رستگاری را جایگزین هوای نفس می‌سازد و در عصری که نظر اشخاص بر قرآن مقدم شده، افکار را متوجه قرآن می‌گرداند و آن را حاکم بر جامعه می‌سازد.)

 


ب. گسترش معرفت و اخلاق

امام باقر(ع)می‌فرماید:

 

( زمانی که قائم ما قیام می‌کند دست خود را بر سر بندگان خواهد نهاد و عقل‌های ایشان را جمع کرده و اخلاق آنها را به کمال خواهد رساند.)

 
ج. رشد دانش بشر به طور چشمگیر و بی سابقه

امام باقر(ع)فرموده‌اند:

 

(در زمان امام مهدی(عج)به شما حکمت و دانش داده می‌شود تا آن جا که زن در درون خانه‌اش مطابق کتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت(رفتار) می‌کند.


می‌دانیم که رفتار صحیح ریشه در علم و دانش گسترده دارد که این روایت شریف حکایت از آگاهی و شناخت عمیق از آیات قرآن و روایات اهلبیت(ع)دارد.

 
د. مبارزه با بدعت‌ها

بدعت به معنای داخل کردن اندیشه و آرای شخصی در دین و دینداری است. آن چه از تمایلات شخصی و هواهای نفسانی وارد دین شده، حضرت مهدی(عج)با آن مبارزه می‌کنند.


امام باقر(ع) می‌فرمایند:

 

( هیچ بدعتی را وا نگذارد مگر اینکه آن را از ریشه برکند و از هیچ سنتی (پیامبر) نمی‌گذرد مگر این که آن را برپا خواهد داشت.)

 

 2- برنامه‌های اقتصادی

برنامه‌های اقتصادی در حکومت حضرت مهدی(عج)به صورت مطلوبی تدوین شده تا اولا امر تولید سامان یابد و از منابع طبیعی بهره بردای شود و ثانیا ثروت بدست آمده به شکل عادلانه بین همه طبقات توزیع گردد.

 
موارد اقتصادی دوران حاکمیت حضرت:

 


الف. بهره‌وری از منابع طبیعی

در زمان حضرت مهدی(عج)و به برکت حکومت ایشان آسمان سخاوتمندانه می‌بارد و زمین بی دریغ ثمر می‌دهد.

 
امام علی(ع)فرمودند:

 

( و چون قائم ما قیام کند آسمان باران می‌ریزد و زمین گیاه بیرون می‌آورد.)

امام باقر(ع)فرمودند:

(تمام گنج‌های زمین برای او آشکار می‌گردد.)

 


ب. توزیع عادلانه ثروت

از عوامل اقتصاد بیمار، انباشته شدن ثروت در نزد گروه خاصی است. در دوران حکومت عدل مهدوی اموال و ثروت بیت المال به طور مساوی بین مردم تقسیم می‌شود. امام باقر(ع)می‌فرمایند:

 

(وقتی قائم خاندان پیامبر قیام کند،(اموال را) به طور مساوی تقسیم می‌کند و در میان خلق به عدالت رفتار می‌کند.)


و هم چنین فرمودند:

 

(امام مهدی(عج)میان مردم به مساوات رفتار می‌کند به گونه‌ای که کسی پیدا نشود که نیازمند زکات باشد.)

 
ج. عمران و آبادی

در حکومت حضرت مهدی(عج )تولید و توزیع به گونه‌ای ساماندهی می‌شود که همه جا به نعمت و آبادانی می‌رسد.


امام باقر(ع)می‌فرمایند:

 

(در تمام زمین هیچ ویرانه‌ای نمی‌ماند جز این که آباد می‌گردد. )

 

 

 3- برنامه‌های اجتماعی

در حکومت عدالت گستر حضرت مهدی(عج)برنامه‌هایی بر اساس تعالیم قرآن و عترت(ع)اجرا می‌شود که به سبب اجرای آنها محیط زندگی زمینه‌ای برای رشد و تعالی افراد خواهد بود. در این زمینه روایات فراوانی رسیده است. که به پاره‌ای از آنها اشاره می‌کنیم.

 الف. احیاء و گسترش امر به معروف و نهی از منکر
در حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)فریضه بزرگ امر به معروف و نهی از منکر به صورت گسترده به اجرا گذاشته خواهد شد.


امام باقر(ع)می‌فرمایند:

(مهدی(عج)و یاران او، امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند.)

 
ب. مبارزه با فساد و رذائل اخلاقی

حضرت مهدی(عج)در عمل به مبارزه با فساد و تباهی و زشتی می‌پردازد، چنان چه در دعای شریف ندبه می‌خوانیم:

(این قاطع حبائل الکذب و الافتراء این طامس آثار الزیغ و الاهواء ... کجاست آن که ریسمان‌های دروغ و افتراء را ریشه کن خواهد کرد. کجاست آن که آثار گمراهی و هوای و هوس را نابود خواهد ساخت)

 
ج. عدالت قضایی

اوست که قسط و عدل را در سطح جامعه حاکم می‌کند و همه عالم را پر از عدالت و دادگری می‌کند.


امام رضا(ع)فرمودند:

( وقتی او قیام کند زمین به نور پروردگارش روشن گردد و آن حضرت ترازوی عدالت را در میان خلق نهد. پس (چنان عدالت را جاری کند که) هیچ کس بر دیگری ظلم و ستم روا ندارد.)


مناسب است در پایان به یکی از تحولات چشمگیر زمان حضرت مهدی(عج)که همانا بهداشت طبیعت و بهداشت روان است اشاره‌ای گذرا داشته باشیم. زیرا یکی از مشکلات جامعه بیش از ظهور امام زمان(عج)وضع تأسف بار بهداشت طبیعت و روان است که در نتیجه بیماری‌های واگیر و مشکلات روانی زیادی جامعه بشریت را فرا می‌گیرد. بیماری‌‌هایی مانند جذام، طاعون، وبا، فلج، سکته، سرطان و صدها بیماری خطرناک دیگر.

 این اوضاع دلخراش و دردناک در اثر آلودگی محیط زیست و در نتیجه به کارگیری سلاح‌های شیمی و اتمی و میکربی پدید می‌آید.


امام سجاد(ع)در این باره می‌فرمایند :

(هنگامی که قائم(عج)ما قیام کند خداوند عزوجل بیماری و بلا را از شیعیان ما دور می‌سازد)


امام صادق(ع)می‌فرمایند:

(هنگامی که حضرت قائم(عج)قیام کند خداوند بیماری‌ها را از مؤمنان دور می‌سازد و تندرستی را به آنان باز می‌گرداند.)

  


اصطلاح آخر الزمان

در گفتار‌های ادیان آسمانی مطرح شده است و مراد از آن روز پایانی عمر دنیا (معنای لغوی) نیست؛ بلکه مراد از آن دوره زمانی خاص است که به نحوی معنای آخر بودن را دارد. اصطلاح آخر الزمان به سه دوره اطلاق شده است:


1-دوره پیامبر خاتم(ص)که دوران پیامبر اسلام تا قیامت را شامل می‌شود. در این صورت آخر الزمان، یعنی، بعد از آن بزرگوار پیامبر و شریعت دیگری نخواهد آمد و دوره آخرین شریعت است.


2- دوره غیبت و سال‌های قبل از ظهور؛ آخر الزمان طبق این معنا پایان دوره ظلم‌ها و فساد‌ها و حکومت‌های غیر الهی است و با ظهور، همه مظاهر شرک و ظلم و فساد از بین می‌رود.


3-دوران ظهور؛ یعنی زمان تشکیل دولت عدل الهی و این حاکمیت تا آخر عمر دنیا برقرار می‌ماند و دیگر از بین نمی‌رود.

 


پرسش: فتنه هایی که در آخر الزمان شیعیان را تهدید می کند نام برده و راه مقابله با آنها چیست ؟


پاسخ: به صورت فهرست وار به برخی از موارد اشاره می‌شود:


الف- جهل و عدم شناخت مناسب نسبت به: وجود مقدس امام و نقش او، آموزه‌های دین(که باعث کم رنگ شدن دین در زندگی مردم می‌شود)، وضعیت نا بهنجار کنونی، آموزه‌های مهدویت(همچون مفهوم انتظار).


ب- تحجر و مقدس گرایی خشک و بدون توجه به عمق و روح دین.


ج- تجاوز به جوامع اسلامی و شیعی و کشتار آنان .


د- گسترش فساد و تباهی از یک طرف، و ایجاد شک و تردید نسبت به ظهور امام موعود از طرف دیگر، و به تمسخر گرفتن انتظار و ظهور از طرف آخر

 


بر عاشقان امام عصر(عج)و منتظران ظهورش لازم است در چند زمینه فعالیت داشته باشند:


الف- بالابردن فهم و شناخت نسبت به امام و امامت، مفاهیم و آموزه‌های دین، مباحث مهدویت و مفاهیمی که در رابطه با این موضوع است.


ب- وحدت کلمه در سایه رهبری ولی فقیه که طبق بیان پیشوایان دین از جمله امام زمان(عج)ـ همه وظیفه دارند به او رجوع کنند.


ج- عمل به وظایف دین، کسب تقوا، دوری از فساد و جلوگیری از آن، امر به معروف و نهی از منکر.


د- حضور فعال و آگاهانه تحت مدیریت ولی فقیه در صحنه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی.


ذ- ایجاد روحیه نشاط و تلاش در خود و جامعه و حرکت به سوی سازندگی و زمینه سازی برای ظهور.

 

همه ی مردم عالم حسینی می شوند

بعد از ظهورو برقراری حکومت عدل الهی در سراسر جهان ظرف دو سال همه ی عالم موحد و مسلم وشیعه دوازده امامی خواهند شد وصدای اذان در ماذنه ها درسراسرعالم شنیده خواهد شد ونمازدرسرتا سرعالم به هرافق دراول وقت اقامه خواهد شد وائمه ی هدی صلوات الله علیهم اجمعینهمه رجعت کرده و یک دوره حکومت می نمایند و یک نفردرعالم باقی نمی ماند مگراینکه حقیقت اسلام ناب محمدی را درک کند و بر حقایق رسالت و امامت آگاه گردد و با فهم معرفت آل الله و اطلاع از ظلمی که بر محمد و آل محمدصلوات الله علیهم اجمعین رفته است  برمظلومیّت این خاندان و بویژه امام حسین سلام الله علیه  گریه کند وحسینی شود.

پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:

(شما را به مهدی (عج) بشارت می‌دهم، او زمانی در امت من ظهور می‌کند که مردم در اختلاف و اضطراب شدیدی به سر می‌برند)

 

 

شگفتی ها و عجایب دنیا بعد از ظهور امام زمان (عج )



چه باشکوه است تصور ایامی که تنها حاکم عالم، دادگستری چون قائم آل محمد (ص) باشد.


و چه زیباست زندگی در روزگاری که پرچمی جز پرچم توحید در اهتزاز نباشد و ندائی جز ندای حق به گوش جهانیان نرسد، دورانی سرشار از عطوفت، مهربانی، عدالت، آزادگی و کرامت انسانی.

 

 


ایامی که در آن آسمان نیز بارش پی در پی باران رحمتش بر زمین دریغ نورزد و زمین گنجینه های نهفته در دل خویش را سخاوتمندانه بر آدمیان تقدیم دارد. چرا که عرشیان و فرشیان چنان از دولت بر حق آن عدالت گستر جهان به شور و وجد آیند که هر کس هر چه در توان دارد در طبق اخلاص خویش عرضه کند تا شاید سهمی از آن همه شکوه و جلال بی پایان بر عهده گیرد.


آرزوی دستیابی به آن دنیای بی بدیل، چشمان میلیون ها انسان خسته از ظلم دوران را، در انتظار نگه داشته و بیان اوصاف دولت حق توسط عالمان و دانشمندان، این انتظار مقدس را شوق انگیزتر کرده است.


ولی عدم اطلاع عموم مردم از زندگی در این زمانه باعث شده درصد بالائی از مردم تصور بد و به ناحق از زندگی در سایه حکومت الله داشته باشند و با ساخت ذهنیت تاریک از دوران طلایی که از بدو تاریخ تا زمان ظهور سابقه نداشته از این حقیقت فاصله گرفته اند.

 
عده ای به غلط فکر می کنند که امام زمان (عج) از کشته پشته می سازد یا با ظهور امام زمان (عج) قیامت می شود و همه میمیرند، دنیا به پایان می رسد.
در این مقاله سعی می شود به سطح کیفی و کمی زندگی بعد از ظهور، بینشی در دسترس نسبت به آن زمان داشته باشیم که حتما زنده ها آرزو می کنند مردگان آن دوران را درک می کردند. اما بعد از دوران بسیار کوتاه جنگ بین حق و باطل و از بین بردن غده های چرکین شیطانی جهان ظالمان و مستکبران، پرچم اسلام با دستان مبارک امام عصر (عج) بر بام دنیا به احتزاز درآمده و دنیا سراسر نور، عدالت، برکت و توحید میگردد و گوارا باد زیستن تحت لوای این پرچم.



1 ـ پاک شدن زمین از ستمگران

با ظهور حضرت مهدی (عج) دوران ستمگران به سر رسیده و زمین از لوث وجودشان پاکسازی می شود.


امام جواد (ع) در این باره فرمود:

(وقتی شمار لشکر مهدی (عج) به ده هزار نفر رسید، به فرمان خدا خروج می کند و پیوسته دشمنان خدا را از دم تیغ می گذراند تا آن که خداوند از او خشنود شود.)

 

2- حاکمیت مطلق بر جهان


تمام نقاط زمین در سیطره حکومت امام مهدی (عج) قرار می گیرد و عدالتش بر همه جا سایه می افکند.


امام باقر (ع) در مورد آیه (الذین اِنْ مَکَّنَّاهُم فی الارضِ اَقامُوا الصَّلوه و ءَ اتَوُا الزَّکوه وَ اَمَرُوا بِالمعروفِ و نَهَوا عَنِ المنکر وَ للهِ عاقبه الامور)  فرمود:


(این آیه درباره خاندان محمد(ص) است؛ در مورد مهدی (عج) و یارانش می باشد، خداوند آنان را فرمانروای شرق و غرب زمین قرار می دهد و دین آشکار می گردد، خداوند به وسیله مهدی (عج) و یارانش بدعت ها و باطل را می میراند، همانگونه که سفیهان حق را میرانده بودند تا این که نشانه ای از ستم باقی نماند. آنان به معررف، فرمان داده، از زشتی باز می دارند و پایان امور از آن خدا است. )

 

3- کمال اخلاقی و فکری بشر

در آن عصر، با عنایت های الهی و هدایت ها و تربیت های امام زمان (عج)، بشر به رشد بالای اخلاقی و معنوی می رسد ودر اوج تقوی و بندگی قرار می گیرد.امام باقر (ع) می فرماید :


(وقتی قائم ما قیام کند دست خود را بر سر بندگان خدا می گذارد ؛ آنگاه عقول آنان را رشد می دهد و اخلاقشان را کامل می کند)


4- برقراری امنیت

از ضروری ترین نیازهای انسان، برقراری امنیت و صلح و صفا در جامعه است. زندگی در محیط نا امن، تلخ و دشوار است. با استقرار حکومت امام مهدی (عج) و سرکوبی اشرار و تبهکاران، امنیت در حد عالی در سراسر گیتی برقرار می شود و ثبات و آرامش روانی، جای اضطراب حاصل از نا امنی می نشیند.
امام باقر (ع) فرمود:

(قائم (عج) و یارانش می جنگند تا همه به توحید و یکتاپرستی رو آورند و چیزی را شریک خدا قرار ندهند. پیرزن ناتوان از شرق زمین به غرب آن مسافرت می کند، بدون این که از ناحیه کسی آسیب ببیند)

 

5- پیشرفت برق آسای علم

علم و دانش بشری با تمام دستاوردها و مظاهر شگفت انگیزش، هنوز دوران کودکی خود را سپری می کند و با تحقق ظهور امام مهدی (عج) به بلوغ کامل می رسد.


امام صادق (ع) فرمود:

(علم و دانش 27 حرف (شعبه و شاخه) است و مجموع آنچه پیامبران آورده اند، دو حرف است. مردم تا روز ظهور بیش از آن دو حرف را نمی دانند، وقتی قائم (عج) قیام کند، 25 حرف بقیه را بیرون آورده و در میان مردم منتشر می سازد و بدین سان مجموع 27 جزء دانش را نشر می دهد )

 

قطب راوندی در « خرایج » از امام صادق (ع) روایت کرده است که فرمود:

( علم بیست و هفت حرف است. تمام علومی که پیامبران آورده اند دو حرف بود و مردم تا امروز بیش از این دو حرف نشناختند. پس در زمانی که قائم ما خروج کند بیست و پنج حرف بیرون می آورد. سپس تمام بیست و هفت حرف علم را در میان مردم منتشر می کند)

 

6- رشد مواد غذایی و گیاهی

هم اکنون رشد جمعیت کره زمین، زمزمه کمبود مواد غذایی در آینده را به وجود آورده است، در زمان امام مهدی (عج) خداوند برکات آسمان و زمین را به روی مردم می گشاید و هیچ نوع قحطی در هیچ نقطه از از زمین مشاهده نمی شود.


حذیفه از پیامبر(ص) این گونه نقل می کند:

(آب ها در دوران حکومت حکومت مهدی (عج) فراوان می شود، نهرها پر آب می گردد، زمین خوراکی های خود را چند برابر می کند و گنج های خود را بیرون می دهد.)


و نیز فرموده است:

(زمین گنج هایش را برای او (مهدی عج) خارج می کند و وی مال و سرمایه بی شمار بین مردم پخش می کند)



 7-آبادانی شهرها و گسترش مساجد

در عصر حکومت امام مهدی (عج) شهرها وسیع و آباد، جاده های پهن و مساجد بزرگ اما ساده و بدون زرق و برق ساخته می شود.


امام باقر(ع) فرمود:

(گنج های زمین برای قائم (عج) آشکار می شود، سلطنت و حکومتش شرق و غرب زمین را فرا می گیرد، خداوند به وسیله او دینش را بر تمام ادیان چیره می گرداند، گرچه برای مشرکان ناپسند باشد و همه خرابی های زمین آباد گردد)

 
مفضل می گوید :

از امام صادق‌(ع) شنیدم که فرمود:
(وقتی قائم آل محمد‌(عج) قیام کند، در پشت کوفه مسجدی بنا می کند که دارای هزار در است و خانه های کوفه به رودخانه کربلا می پیوندند)


8- گسترش روحیه برادری و مساوات

در پرتو ارشاد و تربیت امام مهدی (عج) ، نفوس انسانی رشد و تکامل پیدا کرده و ارزش های اخلاقی به اوج خود می رسد.


شیعیان امام محمد باقر(ع) عرض کردند:

(ما در کوفه گروه بسیاری هستیم. اگر شما فرمان دهید، همه فرمان برده و از شما پشتبیانی و حمایت خواهند کرد. آن حضرت در پاسخ فرمود:


آیا چنین هست که یکی از این گروه بیاید و آنچه نیاز دارد، از جیب برادرش بردارد؟


گفتند: نه، فرمود:

پس این گروه (که در راه دادن مال به یکدیگر این گونه بخل می ورزند) برای دادن خون خویش (در راه اصلاح جامعه) بخیل تر خواهند بود. مردم هم اکنون در صلح و زندگی مسالمت آمیزند؛ از مردم همسر می گیریم و به آنان همسر می دهیم، از یکدیگر ارث می بریم، حدود را بر آنان اقامه می کنیم؛ امانتشان را باز می گردانیم (یعنی زندگی مردم در همین حد است و نه کاملاً اسلامی)؛ اما با قیام قائم (عج) آنچه هست، دوستی و یگانگی است تا آن جا که هر کس هر چه نیاز دارد، از جیب برادرش بدون هیچ ممانعتی بر می دارد.

 

 

9-زیاد شدن باران و درختان میوه و سایر نعمت های زمین
زیاد شدن باران و گیاه و درختان و میوه ها و سایر نعمت هایی که روی زمین است، بطوری که حالت زمین در آن زمان با حالت آن در وقت های دیگر تفاوت می کند و قول خداوند تحقق می یابد که:

 ( یوم تبدلّ الارض غیر الارض)

 
10-کامل شدن عقل مردم

چنانکه در اصل زراد آمده است که گفت:

 به امام صادق (ع) گفتم که می ترسم از مومنین نباشم.


حضرت فرمود: برای چه؟

گفتم :

( چونکه کسی را پیدا نمی کنیم که برادر او در نزد او بهترو محبوبتر از درهم و دینار باشد و درهم و دینار را از برادری که میان ما و او، دوستی امیرالمومنین (ع) باشد محبوبتر می بینیم)


حضرت فرمود :

( شما ها مومن هستید ولکن ایمان خود را کامل نخواهید کرد، مگر اینکه حضرت قائم (ع) ظهور کند، پس در آن زمان خداوند تبارک و تعالی، عقل های شما را کامل می کند)

 
11-رفتن سختی و بلا ها از بدن های یاران امام زمان (عج)

در کتاب غیبت نعمانی از حضرت سجاد (ع) روایت است که فرمود:

(هر گاه حضرت قائم (عج) قیام کند خداوند از هر مومنی آفت را می برد و به او قدرت و نیرو می دهد)

 

12-منتشر شدن حکومت حضرت مهدی (ع) در تمام زمین

شیخ صدوق در کتاب ( علل و عیون) و (کمال الدین)در روایتی طولانی از رسول خدا (ص) روایت کرده است که فرمود:

( در شب معراج به ساق عرش نگاه کردم، پس دوازده نور دیدم، در هر نور خطّ سبزی بود که بر آن اسم جانشینان من بود اول آن ها علی ابن ابیطالب و آخر آن ها مهدی امت من است
گفتم : ای پروردگار من این ها جانشینان من هستند؟

پس خطاب رسید:

 

 ای محمد این ها اولیا و برگزیدگان و حجت های من بعد از تو بر خلق هستند و ایشان اوصیای تو و خلفای تو و بهترین خلق من بعد از تو هستند. به عزت و جلال خود قسم که حتما دین خود را به وسیله ایشان ظاهر می کنم و کلمه خود را بلند می گردانم و با آخرین ایشان، زمین خود را از دشمنان خود پاک می کنم و او را مالک مشرق ها و مغرب های زمین می گردانم.)

 

13-پر شدن تمام زمین از عدل و داد


در کتاب «عیون» از امام رضا (ع) روایت است که فرمود:

( وقتی آن حضرت قیام کند، زمین از نور پروردگار روشن می شود و میزان عدل، میان مردم گذاشته می شود، آنگاه هیچ کس به کسی ظلم نخواهد کرد.)


در کتاب « کمال الدین» از امام صادق (ع) روایت است که در تفسیر این آیه شریفه ( سوره سبا آیه 18) فرمود:

( مراد ما، قائم اهل بیت است یعنی در زمان آن حضرت هر کس در شب یا روز، هر کجا که رود، ایمن و محفوظ است.)






 

 

 

 

 
 

امنیت در حکومت حضرت مهدوی
بر اساس اعتقاد مسلمانان، دین اسلام امنیت بشر را تنها در یکی از حوزه های اخلاق یا اقتصاد و مانند آن نمی بیند؛ بلکه مجموعه ای از مقولات امنیتی را در شکل گیری ساختار امنیتی موفق دخیل می داند. ضعف های حوزه نظری یا عمومی بشر اجازه موفقیت کامل در عرصه ایجاد امنیت را نداده و تلاش آدمی در ایجاد ساختار امنیتی همواره با موفقیت قرین نبوده است؛ اما حکومت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف این امتیاز بزرگ را دارد که امنیت را در تمامی جنبه ها برقرار خواهد کرد


اسلام امنیت را شرط حرکت عظیم اجتماعی برای ملت و زمینه ساز پیشرفته های معنوی و مادی می داند. از نظر اسلام می توان امنیت را سلامتی و مصونیت از هر تهدیدی دانست. هر حکومت و جامعه برای تحقق اهداف خود نیازمند ایمنی از تهدیدات است. حکومت اسلامی نیز از این امر مستثنا نیست. حکومت مهدوی که آیینه تمام نمای حکومت اسلام است، در زمان تحقق خود تجلی بخش حوزه های مختلف امنیتی است.

 

امنیت اقتصادی

اقتصاد در هر زمانی در برگیرنده مقولات تأمین کننده معاش مردم بوده و به اموری چون منابع طبیعی، نیروی انسانی و تلاش و فعالیت بشری وابسته است. از چالش های اصلی در این عرصه می توان به نابرابری های اقتصادی، کمبود منابع، غارتگری ها و انتقال منابع به سایر حوزه های امنیتی اشاره کرد که در جهان معاصر نمودهای عینی آن وجود دارد. طبقات مختلف اقتصادی فقیر و غنی، نابرابری های اقتصادی و توزیع ناعادلانه را می نماید. غارت گری های امپریالیسم جهانی، موجب کمبود منابع در کشورهای ضعیف شده و نظامی گری در عرصه داخلی و بین المللی که بسیار به پشتوانه اقتصادی نیاز دارد، باعث انتقال ثروت های ملی به این حوزه شده است. تمامی این مشکلات به دنبال خود ناامنی های اقتصادی به بار می آورد و اقتصاد ضعیف پیامدهای دیگری چون ضعف و ناتوانی در جریان رقابت های بین المللی، تمدید قلمرو و نفوذ در سیستم بین المللی، افزایش آسیب پذیری دولت ها در رویارویی با تهدیدها و نارضایتی های عمومی د داخل کشور را در بر دارد.

بنا بر آیات و روایات، حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از این ناامنی های به دور است. ظهور امام کلید گشایش گنج های زمین و آسمان است؛ هم چنانکه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است:

 

(در پایان امت من، مهدی خروج می کند. خداوند باران را به وسیله او فرود می آورد و زمین گیاه خود را می رویاند. او اموال را به تساوی تقسیم می کند و چهارپایان را فراوان می گرداند و این امت بزرگ می شود)

 

در روایت دیگری از حضرت آمده است:

(مهدی در امت من است … پیروان من در آن زمان نعمتی می یابند که هرگز همانند آن نعمت را نیافته اند. زمین خوردنی های خود را عطا نموده و چیزی از آن اندوخته نمی کند. ثروت در آن روز مانند خرمن جمع آوری می شود)

 
اقتصاداسلامی

در امنیت اقتصادی علاوه بر اهمیت وجود منابع و ثروت های خدادای، عدالت و توزیع عادلانه ثروت میان مردم نیز از مؤلفه های مهم است. امام مهدی( عج) نیز در مسئله توزیع های اقتصادی با عدالت تمام رفتار خواهد کرد.

 

 امام علی علیه السلام در این زمینه فرموده است:

 

(خداوند تبارک و تعالی دنیا را از بین نمی برد تا قائم اهل بیت قیام کند. او دشمنان ما را به هلاکت می رساند، جزیه از کسی نمی پذیرد … مردم را به گرفتن اموال می خواند و آن را به طور مساوی بین آن ها تقسیم و در میان امت به عدل رفتار می کند) 

با اعمال عدالت در عرصه اقتصاد، یکی از عوامل مهم بی ثباتی و ناامنی که همان نارضایتی عمومی است، از بین خواهد رفت. با امنیت فراگیری که در حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برقرار می شود و ابرقدرت های استعمارگر نابود می شوند، نظامی گری و مسابقات تسلیحاتی منتفی می شود که نتیجه آن، انتقال منابع و ثروت های ملی به سایر حوزه هاست که این امر باعث رشد، توسعه و غنای اقتصادی می شود و صلح و امنیتی افزون تر به بار خواهد آورد.

 

 امنیت سیاسی و نظامی

مشروعیت نظام سیاسی که اشاره مستقیمی به روش به قدرت رسیدن حاکم دارد، از مهم ترین عوامل ثبات و امنیت داخلی و بین المللی هر کشور است. نظامی که فاقد مشروعیت سیاسی باشد، از پایگاه مردمی برخوردار نیست و پایه ای سست و لرزان دارد. این معضل می تواند زمینه را برای وابستگی سیاسی نظام به ابرقدرت ها فراهم آورد. نظام های مستبد و دیکتاتوری همواره مایه ویرانی ها، غارت ها، قتل ها و بسیاری ناامنی های دیگر در عرصه اجتماع بشری بوده اند.

از منظر اسلام هر حکومت باطلی مطرود است. حکومت تنها از آن خداوند متعال است و اولیای خدا به اذن او بر مردم حاکمند. طبق آیات و روایات غلبه حق بر باطل و نابودی حکومت های نامشروع امری حتمی است؛ حتی اگر یک روز به پایان دنیا مانده باشد:

(وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقًا»؛ «و بگو: حق آمد و باطل نابود شد؛ یقیناً باطل نابود شدنی است)

امام باقر علیه السلام در تأویل این آیه شریفه فرموده است:

(زمانی که قائم قیام کند، پادشاهی باطل را از بین می برد)

با ظهور امام مهدی (عج)، پادشاهی و حاکمیت به جایگاه اصیل خود (حکومت اولیای الهی) باز خواهد گشت. امام از مشروعیتی الهی برخوردار است و این رو موجبات ناامنی هایی که در حکومت های باطل مشهود است، از بین خواهد رفت.

حریم امنیتی هر جامعه در وهله اول نیازمند تعریفی از این دو مفهوم و ترسیم مرزهای هویتی بین این دو می باشد. تشخیص دوست و دشمن و تعیین چنین مرزهایی دشوار و شکننده است و از دیرباز رهبران دولت ها را به خود مشغول داشته است. در حکومت امام (عج) این تعیین و تشخیص ها امری محال نیست و دوست از دشمن به راحتی شناخته می شود.

 امام صادق علیه السلام در این زمینه فرموده است:

(زمان که قائم قیام کند، هیچ کس از آفریدگان خدا در برابر او نمی ایستد، مگر آنکه او را می شناسد؛ شایسته باشد یا ناشایسته. در شخص او نشانه ای است برای اهل فراست و او همان راه ثابت است که با نور خدا می نگرد و از جانب خدا سخن می گوید و چیزی از او پنهان نیست)

 

هم چنانکه امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه «یُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسیماهُمْ فَیُؤْخَذُ بِالنَّواصی وَ اْلأَقْدامِ-- مجرمان از چهره‏ هایشان شناخته می ‏شوند و آنگاه آن ها را از موهای پیش سر و پاهایشان می‏ گیرند (و به دوزخ می ‏افکنند) فرموده است:

( خداوند ایشان (مجرمان) را می شناسد، ولیکن درباره قائم آمده است که ایشان را با نشانه های پیشانی آنان می شناسد)

در عرصه حکومت امام مهدی (عج) خودی و غیر خودی نه تنها شناخته می شوند؛ بلکه دشمنان و غیرخودی ها به هلاکت خواهند رسید. امپریالیسم و استکبار جهانی از نمودهای عینی ناامنی و دشمنی در دنیای کنونی اند که با دلایل عوام فریبانه خود و در جهت منافع و اهدافشان بر کشورهای ضعیف که از نظر منابع طبیعی غنی هستند، چنگ انداخته و غارتگری می کنند. حضور امام در عصر ظهور موجب قطع شدن ایادی استکبار جهانی می شود؛ در نتیجه امنیت به کشورهای مستضعف جهان و ملل محروم و ستمدیده باز می گردد و ثروت های ملی آنان در راه رشد و شکوفایی مردمی به کار برده خواهد شد. با نابودی زورمداران جهان در دولت امام مهدی (عج)، مسئله مسابقات تسلیحاتی و ناامنی هسته ای نیز منتفی خواهد شد.

 

 

بعد از ظهور امام زمان (عج) چه اتفاقی می افتد ؟ آیا دنیا به پایان می رسد؟

 


شرایط جهان بعد از حکومت منجى با قبل از آن تفاوت کلى خواهد داشت. طبق بیان روایات جامعه انسانى در آن دوران از لحاظ مادى و معنوى به رشد واقعى خود خواهد رسید. در روایتى از امام صادق (ع) آمده است:

 

(خداوند ذوالقرنین را در انتخاب دو ابر رام و سرکش آزاد گذاشت و او ابر رام را انتخاب کرد که رعد و برقى در آن نبود و اگر سرکش را برمى‏گزید حق او نبود زیرا خداوند آن را براى قائم ذخیره کرده است)

 

 از این روایت استفاده مى‏شود که امام مهدى (عج) از وسایل گوناگون و ابزارهاى مختلف در بالا رفتن و حرکت بین ستارگان آسمان‏ها و جهان بالا استفاده مى‏کند و همچنین استفاده مى‏شود که در دوران حکومت آن حضرت و بعد از آن- دوران حکومت فرزندان آن حضرت و دوران رجعت- ارتباطى بین ساکنین کره زمین و آسمان‏هاى هفتگانه و زمینهاى ششگانه خواهد بود، بدین معنا که رفت و آمد و مسافرتى بین آنها ایجاد مى‏شود.

 

به طور کلى شرایط جهان در زمان حکومت منجى فرق خواهد کرد، اما این که بعد از حیات آن حضرت شرایط جهان در چه وضعى خواهد بود، مى‏توان گفت آنچه به اعتقاد ما مزیت دارد این است که حکومت جهانى آن حضرت تا پایان دنیا استمرار خواهد داشت و بعد از او فرزندان وى که ادامه دهندگان راه آن حضرت مى‏باشند به حکومت مى‏رسند و بعد دوران رجعت مى‏رسد که بعضى از پیامبران و امامان اهل‏بیت (ع) به دنیا باز مى‏گردند و تا پایان این جهان حکمرانى خواهند کرد.

 

 در قرآن و سنت نیز آمده است که قیامت داراى مقدمات و نشانه‏هایى است که پى در پى در زمین و آسمان و جامعه بشرى پدید مى‏آید و طبق برخى از روایات حکومت حضرت مهدى (ع) از نشانه‏هاى قیامت است و علائم رستاخیز پس از حکومت آن حضرت آغاز مى‏گردد و از جمله این علائم رجعت مى‏باشد.

لذا بعد از حکومت آن حضرت انتظار به معناى قبلى نخواهد بود و اگر انتظارى هم مطرح باشد انتظار رجعت و قیامت است و هدف انسان‏ها بعد از ظهور نیز همان هدفى است که قبل از ظهور داشته‏اند وآن رسیدن به کمال و قرب الهى است که هدف آفرینش انسان است. منتهى بعد از ظهور موانع کمال و رسیدن برطرف شده و عوامل و زمینه کمال در تمام ابعاد رشد مساعد است.

والله اعلم

 

 

 

 

نویسندگان وبلاگ:
کدهای اضافی کاربر :


>