منتظران مهدی (شیعیان ضد ماسون)
مذهبی و تاریخی و فرهنگی
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: ضد ماسون - یکشنبه ۱٦ بهمن ۱۳٩٠

نبردامام زمان با ابلیس و مرگ ابلیس

 

ابلیس پس از آنکه در ماجرای خلقت حضرت آدم(ع) بر او سجده نکرد و از درگاه الهی رانده شد درصدد انتقام از این مخلوق تازه خداوند بر آمد.

او با توجه به معرفتی که به خداوند داشت به عزت او قسم خورد که به جز مخلَصان، دیگر انسان‌ها را گمراه کند و برای همین امر از خداوند تا روز قیامت مهلت خواست.

خداوند تا موعد مشخصی (یوم الوقت المعلوم) به او مهلت داد.

 در روایات متعددی که در این زمینه آمده، آن موعد مشخص را ظهور امام عصر(عج) بیان نموده‌اند.


 پس از ظهور امام عصر(عج) طی نبردی ابلیس به همراه اعوان و انصار جنی و انسی‌اش در برابر امام و یارانشان صف آرایی می‌کنند.

نتیجه این نبرد نیز شکست شیطان و یاران اوست و در پایان این جنگ، ابلیس در مسجد کوفه به دست امام زمان(عج) کشته می‌شود.

 از همین روست که نوع مشکلات و آزارهایی که دوستداران و پیروان و مبلغان امام عصر(عج) در دوره غیبت از شیاطین جن و انس می‌بینند به مراتب بیش از دیگران است.

 از این مقطع به بعد میزان سنجش افراد بر اساس نحوه برخورد با نفس اماره شان است؛ زیرا دیگر وسوسه کننده‌ای از بیرون وجود ندارد و افراد تنها از درون وسوسه را تجربه می‌کنند.

 

لشکر های در گیر نبرد

1- لشکر امام زمان (عج) و یارانش

2- لشکر ابلیس و یارانش

 

جنگ شیطان با امام زمان (عج)

در این بحث یکی از مهمترین ریشه های مظلومیت امام عصر و ۱۴ معصوم مورد بررسی قرار می گیرد که خلاصه آن این است :

 

شیطان از روزی که بنا را مخالفت گذاشته فهمیده بود خداوند متعال پیامبر اکرم و ائمه هدی و انبیاء (ع) را به عنوان صراط مستقیم و راه راست خود معرفی نموده است و می خواهد به وسیله خاندان عصمت حکومت جهانی حق را ترتیب دهد و انسانها را به مقام انسانیت بندگی برساند .

 

و به هر ترتیب با هوای نفس او که می خواهد به جای خدا حکم براند منافات خواهد داشت و لذا برنامه اش را مخالفت با انبیاء و اهل بیت قرار داد و از همه مهمتر بالاترین درجه درگیری او با حکومت جهانی امام عصر است که همه انبیاء و ائمه و عده آن را به جهان داده اند .

 

چرا که با شروع آن یعنی ظهور امام عصر که با علم و عصمت و قدرت الهی خود جهان را پر از عدل و داد می کند زمینه ای برای پذیرش وسوسه های ابلیس باقی نمانده و عمرش به پایان رسیده و مهلتش خاتمه خواهد یافت .

 

بنابراین جنگ اصلی او با حضرت مهدی(عج) می باشد و چون ما در زمان امامت ولی عصر زندگی می کنیم و مهمترین حملات تبلیغات شیطان علیه آن حضرت است لازم است این مطلب را قدری واضح تر مورد بررسی قرار دهیم .

 

توجه به این نکته لازم است که شیطان چنانکه در قرآن کریم آمده از جن بود ولی از دستور الهی سرپیچی کرد و راه انحراف را برگزید.

 

(کان من الجن فقسق عن امر ربه)و روشن است که خداوند جن را مانند انسان ها آفرید که بنده خدا شوند ( وما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون )بنابراین شیطان از اول شرور و بد خلق نشده بود بلکه خودش خواست طبق هوای نفس حرکت کند و با حکومت حق مخالفت نماید و پرچمدار همه انحرافات گردد.  

 

اگر حضرت مهدی (عج) شیطان را بکشند پس خیر و شر وجود ندارد و همه بهشتی می شوند چطور ؟

اجر و پاداش انسانهایی که در دوران قبل از ظهور زندگی میکنند و دین خود را نگه داشتهاند و تسلیم وسوسههای شیطان نشدهاند، از مردمانی که در دوران ظهور زندگی خواهند کرد و تحت حاکمیت عدل الهی روزگار سپری میکنند، بیشتر و بالاتر است.

در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است:

( که عبادت به همراه خوف و در دولت باطل، مانند عبادت در حالت امن و دولت حق نیست. بدانید که هر یک از شما که نماز فریضه را فرادا و پنهان از دشمن و در وقت بخواند(وقتی که علنی و با جماعت امکان ندارد) خدا، برای او ثواب بیست و پنج نماز واجب بنویسد و کسی که نماز مستحبی را در وقتاش به درستی بخواند، خداوند برای او ثواب ده نماز مستحبی بنویسد و فردی که کار نیک و حسنهای انجام دهد خداوند ثواب بیست عمل حسنه برای او بنویسد و هر کس نیکوتر انجام دهد، خداوند ثواب را مضاعف میکند. )

 

سپس حضرت در علت این پاداش میگوید:

(شما، صابر همراه با امام و منتظر دولت حق هستید، بر امام و بر جانهای خود از شر حاکمان ظلم در هراسید، حق شما در دست ظالمان است و شما را از آن منع میکنند، و شما را در تنگی و طلب معاش قرار دادهاند، در حالی که بر دین و عبادت و اطاعت از امام و ترس از دشمن خود صابر هستید. از این رو خداوند اعمال شما را چند برابر میکند. پس بر شما گوارا باد". سپس حضرت در پایان حدیث میفرمایند: "به خدا سوگند! هر یک از شما به این حال بمیرد، نزد خداوند افضل است از بسیاری که در بدر و احد حضور داشتند)


به علاوه هر چند طبق این روایت، شیطان کشته میشود و مردم در زمان ظهور از شر وسوسه ها و فریبهای او در امان خواهند ماند، ولی باز هم انسان دارای حق انتخاب و اختیار است، پس باز هم امکان خطا و اشتباه برای او هست.

به عبارت دیگر، نفس درونی و وسوسههای او، آدمی را رها نمیکند.همچنین چون دنیا محل ابتلا و امتحان است و مردم دوران ظهور نیز امتحان میشوند، امتحان آنان در مقطعی دیگر و به صورت دیگر و شاید مشکلتر انجام شود.

به عنوام مثال، دانش آموزی که در مقطع دبستان امتحان میدهد، در حد و اندازه علمی و توان فکری از او آزمون گرفته میشود و وقتی به مقطع راهنمایی و دبیرستان وارد میشود، با توجه به رشد علمی و فکری امتحان سختتری را باید پشت سر بگذارد.

همین فرد، وقتی وارد دانشگاه شد، باز باید امتحان بدهد و حتی ممکن است امتحان او به جای ده سؤال، فقط یک سؤال باشد و به او اجازه استفاده از کتب نیز داده شود، ولی روشن است که امتحان او، بسیار سخت تر است و بخشش و ارفاق استاد نسبت به او کمتر میشود.

اگر دانش آموز ابتدایی بشنود در دانشگاه چنین امتحانی میگیرند، آن را شاید نوعی ظلم بداند و بگوید:

(چگونه است من که مقدار علم کمتری دارم باید سؤالات بیشتری را آن هم به صورت حفظی پاسخ دهم، ولی دانشجو هم سؤالات کمتری دارد و هم حق استفاده از کتاب برای او است)

 ولی فردی که به همه دورههای تحصیلی اشراف دارد، در مییابد که کلام این دانش آموز صحیح نیست.

دروان ظهور نیز چنین است. هر چند امتیازاتی بی نظیر و بی بدیل دارد، ولی امتحانات خاص خود را نیز دارد.

 قرآن کریم در مورد زنان پیامبر میگوید:

(ای همسران پیامبر! هر کدام از شما گناه آشکاری مرتکب شد، عذاب او دو چندان است)   (احزاب/30)

 (یعنی انتساب شما به پیامبر به شما ویژگی و امتیازی داده است که اگر تقوا پیشه کنید، مانند دیگر زنان نیستید(بلکه ممتازتر هستید) و اگر خطایی مرتکب شوید نیز از دیگران بیشتر در عذاب هستید) (احزاب/30-32)

با توجه به دو نکته فوق، روشن میشود که خداوند در همه حال نسبت به بندگان عدالت را مراعات میکند.

 

سرنوشت شیطان در ظهور چگونه است؟

در قرآن مجید از شیطان نقل میکند که پس از اینکه به دلیل سجده نکردن بر انسان و تمرد از دستور الهی، رانده شد، به خداوند عرض کرد:

( قالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِی إِلى یَوْمِ یُبْعَثُونَ"؛"پروردگارا! مرا تا روزی که بر انگیخته خواهند شد مهلت ده) (حجر، 36).

 شیطان در این درخواست دو مطلب را از خداوند متعال خواسته است

1- به او مهلت داده شود.

2- این مهلت تا قیامت و روز مبعوث شدن بندگان ادامه داشته باشد.

پاسخ حضرت حق تعالی به او چنین است:

 ( قالَ فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ * إِلى یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ ؛تو از مهلت یافتگانی، تا روز و وقت معلوم) (حجر، 37و38)

خداوند متعال به او مهلت داده است و درخواست اولی او را اجابت کرده است. اما درخواست دوم او او را که خواسته بود تا روز قیامت مهلت داشته باشد اجابت نشده است، بلکه تا روز و وقت معلوم به او مهلت داده شده است.

 

وقت معلوم" چه زمانی است؟

از امام صادق(ع) روایتی وارد شده است :

ابن وهب از امام درباره سرنوشت ابلیس در آیه پرسش میکند که این روز، چه روز و زمانی ااست؟

امام میفرمایند:

(ای وهب! آیا تصور میکنی که آن روز زمانی است که خدا در آن روز مردم را مبعوث میکند؟(چنین نیست) بلکه خداوند ابلیس را تا روز قیام قائم ما مهلت میدهد. در آن زمان حضرت، ابلیس را محکم میگیرند و گردن او را میزند و آن روز، زمان معلوم است.)

هدف اصلی انسان سعادت است و سعادت در جامعه بشری با حکومت حضرت مهدی(عج) حاصل میشود که در آن زمان زمین پر از عدل و داد میشود و خبری از کفر و ظلم نیست.

در آن زمان، قلبها از وسوسه های شیطانی پاک میشود و فساد نابود میگردد. در این روز، ابلیس که کاری جز وسوسه و به انحراف کشاندن جامعه بشری ندارد، به عنوان اصل فساد، گردن زده میشود پس منظور از کشته شدن ابلیس و شیطان به دست حضرت، به قتل رساندن شیطان و پایان مهلتی است که به شیطان داده بود.

البته قتل شیطان و ابلیس، به معنای از بین رفتن همه شیاطین به ویژه انسانهای شیطان صفت نیست، زیرا تکلیف برقرار است و تکلیف دائر مدار اختیار خیر و شر است و برخی انسانها هتسند که نقش شیطان را بر عهده دارند. ضمن اینکه نفس اماره نیز است. امام رئیس شیطانها را که نقشی اساسی برای انحراف و گناه دارد از بین میبرد.

 

امام زمان (عج)پس از ظهور شیطان را سر خواهد برید

اوّلین جایی که کوفه پس از ظهور نقش پررنگ‌تری می‌یابد، در جنگ میان اعوان شیطان و یاران امام عصر(عج) می‌باشد. ابلیس پس از آنکه در ماجرای خلقت حضرت آدم(ع) بر او سجده نکرد و از درگاه الهی رانده شد درصدد انتقام از این مخلوق تازة خداوند برآمد. او با توجّه به معرفتی که به خداوند داشت به عزّت او قسم خورد که به جز مخلصان، دیگر انسان‌ها را گمراه کند و برای همین امر از خداوند تا روز قیامت مهلت خواست. خداوند تا موعد مشخّصی (یوم الوقت المعلوم) به او مهلت داد

ما در روایات مى خوانیم شخصى در مورد جمله (یوم الوقت المعلوم ) که در آیه مذکور آمده از امام صادق علیه السلام سؤ ال کرد، امام علیه السلام فرمود:

(وقتى که قائم ما (عج ) ظهور کند و به مسجد کوفه بیاید، در این مسجد، شیطان به حضور آن حضرت مى آید و زانو به زمین مى زند و مى گوید:

( یا ویله من هذا الیوم  - اى واى از این روز)

آنگاه امام قائم (عج ) موى پیشانى شیطان را مى گیرد و گردنش را مى زند و او را به هلاکت مى رساند، این روز وقت معلوم .)


در روایات متعدّدی که در منابع شیعی موجود است آن موعد مشخّص را ظهور امام عصر(عج) بیان نموده‌اند.

 

 

 

نویسندگان وبلاگ:
کدهای اضافی کاربر :


>