منتظران مهدی (شیعیان ضد ماسون)
مذهبی و تاریخی و فرهنگی
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: ضد ماسون - چهارشنبه ۱٩ بهمن ۱۳٩٠

نبرد با غربیان و یهودیان و فتح قسطنطنیه

 

یکی از دشمنان خطرناک حضرت ولی عصر (عج) و یارانش ، یهود است؛ خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید :

(همانا شدیدترین مردم ، در دشمنی با آنان که ایمان آورده‌اند ، یهودیان و مشرکان هستند )

چنان‌که از بعضی روایات استفاده می‌شود ، سفیانی سخت‌ترین دشمن امام زمان (عج)  از جانب غربی‌ها و یهود حمایت می‌شود. اساساً سفیانی را برای حمایت از مرزهای اسرائیل و سرکوب نیروهای انقلابی ، روی کار می‌آورند تا اربابان او از خطر حمله سپاه خراسانی و یاوران حضرت مهدی (عج) که برای آزادی قدس ، به حرکت آمده‌اند ـ در امان باشند.

 

در آیاتی از سوره مبارکه اسراء چنین آمده است :


( ما به بنی‌اسرائیل در کتاب (تورات) اعلام کردیم که دوبار در زمین ، فساد خواهید کرد و برتری‌جویی بزرگی خواهید نمود. هنگامی که نخستین وعده فرا رسد ، گروهی از بندگان پیکارجوی خود را بر ضدّ شما می‌انگیزیم (تا شما را سخت در هم کوبند؛ حتّی برای به دست آوردن مجرمان) ، خانه‌ها را جستجو می‌کنند و این وعده‌ای است قطعی. سپس شما را بر آنها چیره می‌کنیم و شما را به وسیله دارایی‌ها و فرزندانی کمک می‌کنیم و نفرات شما را بیشتر قرار می‌دهیم. اگر نیکی کنید ، به خودتان نیکی می‌کنید؛ و اگر بدی کنید باز هم به خود می‌کنید و هنگامی که وعده دوم فرا رسد ، (آنچنان بر شما سخت خواهند گرفت که) آثار غم و اندوه در صورت‌هایتان ظاهر می‌شود؛ داخل مسجد الاقصی می‌شوند همان‌گونه که بار اوّل وارد شدند؛ و آنچه را زیر سلطه خود می‌گیرند ، درهم می‌کوبند )

 
امام صادق (ع) در تفسیر ( بندگان پیکارجوی خود را بر ضدّ شما می‌انگیزیم ) فرمودند:

( آنان کسانی هستند که خداوند قبل از ظهور قائم (عج) ، آنها را برمی‌انگیزد و آنان ، دشمنی از دشمنان آل پیامبر را فرا نمی‌خوانند مگر اینکه او را به قتل می‌رسانند )
عیاشی در تفسیر خود ، از امام باقر (ع) روایت کرده که حضرت ، پس از تلاوت آیه ( بعثنا علیکم عباداً لنا ) فرمودند :

( او ، قائم و یاران اویند که دارای قوّت و نیروی زیادی هستند )

 از  امام صادق (ع) نقل شده که آن حضرت ، آیه شریفه فوق را تلاوت فرمود؛ یکی از یاران عرض کرد :

  فدایت شوم ! اینها چه کسانی هستند؟ حضرت سه مرتبه فرمود :

 ( به خدا قسم ! آنان اهل قم هستند)

بنا به ظاهر روایات موجود در منابع شیعه و سنّی ، مراد از نبرد مسلمانان با یهود در آخرالزّمان ، همین نبرد است؛ چنان‌که از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که فرمودند :

( قیامت برپا نمی‌شود ، مگر آنکه بین مسلمانان و یهود ، کارزاری رخ می‌دهد؛ به گونه‌ای که مسلمانان ، همه آنها را به هلاکت می‌رسانند ، تا جایی که اگر شخصی یهودی (محارب) در پشت صخره یا درخت ، پنهان شود ، آن سنگ و درخت به صدا درآید و گوید : ای مسلمان ! این یهودی (محارب) است که در پناه من مخفی شده ، او را هلاک کن )

 از روایات یادشده به دست می‌آید که خداوند ، به وسیله ایرانیان ، زمینه ظهور را فراهم می‌کند و مقاومت یهود در برابر مسلمانان ، در چند نوبت است که نابودی نهایی یهود ، به دست حضرت مهدی (عج) است.

بیرون آوردن تورات اصلی ، از غار انطاکیه و کوهی در شام و فلسطین و دریاچه طبریّه ، توسط حضرت مهدی (عج) و استدلال آن حضرت بر یهودیان نیز ، نمونه‌ای از برخوردهای فرهنگی است که در مقام ارائه برهان ، از آن استفاده می‌شود.

 از پیامبراکرم (ص) نقل شده که فرمود :

( تورات و انجیل را از سرزمینی که انطاکیه نامیده می‌شود ، بیرون می‌آورد )

  حضرت رسول (ص) فرمود :

 ( صندوق مقدّس ، از دریاچه طبریّه به دست وی آشکار می‌شود و یارانش آن را آورده و در پیشگاه او در بیت‌المقدّس قرار می‌دهند و چون یهودیان آن را مشاهده نمایند ، جمعیّت زیادی از آنها اسلام می‌آورند که حدود سی‌هزار هستند)

 

لشکر های درگیر نبرد

1-لشکر های  امام زمان(عج)

2-لشکر سفیانی 

3-لشکر های حامیان سفیانی

 

 ترکیب نیروها و جبهه بندی متحدان سفیانی

الف- غربی‌ها
سفیانی در طول این مدت مورد حمایت یهود و غرب بوده است. ( سفیانی که سرکرده قوم است از کشور روم به حرکت درآمده،در حالی که چون مسیحیان صلیب به گردن دارد.)

 پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند:

(فتلک اماره سفیانی، و یخرج قبل ذلک من یدعوا لآل محمد .... و تنزل الروم فلسطین
پس، آن حکومت سفیانی است و پیش از آن کسی قیام می‌کند که به آل محمد (ص) فرا می‌خواند .... و روم نیز وارد فلسطین می‌شود.)

ورود لشکر غرب به جریان و منطقه، گویای سیاست حمایتی غرب از سفیانی و مقابلة آنها با حضرت می‌باشد.

در واقع در عاقبت‌شناسی جریان آخرالزمان و نهضت‌های درگیر در آن ، جایگاه غرب مشخصاً، حمایت از سفیانی و مقابلة با نهضت‌های حامی حضرت می‌باشد. با این جایگاه برای غرب، راهبرد‌های سیاست خارجی ایران مشخص میگردد.

در واقع غرب هیچگاه از در تعامل و دوستی با نهضت زمینه‌ساز وارد نمی‌شود، بلکه هدف او سلطه بر منطقه می‌باشد.

 (رومی‌ها در دشت عکا فرود می‌آیند و فلسطین و اردن و بیت المقدس را به تصرف درمی‌آورند ولی چهل روز از گردنة افیق عبور نمی‌کنند، تا اینکه پیشوای مسلمانان به سوی آنان می‌آید و در چمنزار عکا آنها را محاصره می‌کند، در این (سرزمین) چنان جنگی با آنها می‌کند که خون، تا بالای سم اسبان را فرامی‌گیرد، آنگاه خداوند همه آنها را، مگر گروه اندکی که به کوههای لبنان و سپس به کوهی در سرزمین روم می‌گریزند، شکست می‌دهد. )

 جنگ میان غربیان و مسلمانان در منطقة فلسطین و لبنان، گویای این نکته است که برای این مقابله در این منطقه، باید آمادگی داشت. همانگونه که غربیان با حمایت از اسرائیل آمادگی خود را جهت مقابلة با جریان ظهور ادامه می‌دهند، ما نیز باید در راستای مقابلة با آنان، از نهضت‌های مقاومت منطقه حمایت نموده و برای این تقابل آماده باشیم. ورود لشکر غرب پس از شکست، به کوههای لبنان نیز، گویای مطالب راهبردی برای تجهیز و تسلط بر کوههای لبنان از طرف جریان مقاومت اسلامی می‌باشد.

اندکی پس از مسلط شدن سفیانی بر شام، در منطقه قرقیسیا (منطقه مرزی کشورهای عراق، ترکیه و سوریه و نزدیک شهر دیرالزور)، گنج و ثروت قابل توجهی (که ممکن است جواهرات، معادن کانی ارزشمند یا نفت و امثال آن باشد) نمایان می‌شود. سپاهیان بی‌شماری از آسیای میانه و ترکیه (ترک‌ها)، اروپا (رومیان)، عراق، مصر و ...به این منطقه سرازیر می‌شوند. جنگ بزرگی در این منطقه رخ می‌دهد و سفیانی با کشتن حدود صد یا چهارصد هزار نفر فاتحانه رقبای خویش را از میدان بیرون می‌کند. حضور غربیان در جنگ قرقیسیا نیز جای تأمل دارد. در واقع غربیان بواسطه منافع مادی که در خاورمیانه دارند و اهداف آخرالزمانی و شیطانی خود را دنبال میکنند، در جریان سفیانی همکاری دارند.

پس از مدتی کوتاه (حداکثر سه ماه) او بر پنج منطقه دمشق، فلسطین، حمص، حلب و اردن مسلط می‌شود. این پنج منطقه را می‌توان کنایه از کلّ شام دانست. ظاهراً در آن ایام، دولت‌های حاکم بر شام از پایگاه اجتماعی قابل توجهی برخوردار نیستند که در مدتی کوتاه سفیانی می‌تواند بر تمام این مناطق سلطه یابد؛ البته از حمایات یهودیان و غربیان از سفیانی در دستیابی به این موفقیت نباید چشم پوشی کرد.

 حضرت علی(ع) در حدیثی دیگر فرمود:

(گروهی از اولاد رسول خدا(ص) به بلاد روم پناهنده می‌شوند، سفیانی آنها را از پادشاه روم باز می‌ستاند، پس آنها را در دمشق گردن می‌زند)

همکاری سران روم در تحویل دادن اولاد رسول خدا به سفیانی، نشان از تعامل و یکی بودن اهداف سفیانی با غربیان دارد. جایگاه پناهندگی در قوانین امروز غرب و عملکرد آنان در زمان سفیانی ، در تعارض می‌باشد.

 ب- یهود و صهیونیسم

امام علی (ع) می‌فرمایند:

 (مهدی تابوت سکینه را از غار انطاکیه بیرون خواهد آورد،تابوت رادر بیت المقدس در مقابل او میگذارند و چون یهودیان بدان بنگرند، همگی اندکی از آنان، مسلمان می‌شوند.)

سپاه حضرت در این مقطع در برابر سپاه یهود قرار میگیرد و احتجاج حضرت به تابوت سکینه، نشان می‌دهد که یهود در جبهه مقابل حضرت قرار دارند و با معجزه حضرت اکثر آنان به حضرت ایمان می‌آورند. این نشان می‌دهد که یهود و شعب آن تا قبل از این در مقابل حضرت قرار داشته و با دشمنان ایشان همکاری داشته اند. این نشان دهنده تعاملات یهود و جریان سفیانی می‌باشد.

 باز در روایات است که یکی از جنگ های اصلی حضرت با ترکها می‌باشد که شاید اشاره به صهیونیست‌های فعلی باشد، چون عمده یهودیان اشکنازی و صهیونیستی که خود را یهودی معرفی می‌کنند از تبار قوم خزران می‌باشند که یکباره یهودی شدند و ریشه قومیتی آنان به ترکهای مهاجر از بیابان‌های ماورأ‌‌‌ ‌النهر در نزدیکی چین و مغولستان برمی‌گردد.

 رسول اکرم (ص) می‌فرماید:

(ساعت بر پا نمی‌شود مگر آنکه مسلمانان با یهود وارد جنگ شوند. مسلمانان با یهود می‌جنگند آن قدر که یهودیان پشت سنگ‌ها و درخت‌ها پنهان می‌شوند، [در این حال] درخت‌ها و سنگ‌ها می‌گویند: ای مسلمانان، ای بنده خدا، این یهودی است که پشت من پنهان شده است، پیش آی و او را به قتل برسان.
مصداق این روایت را شاید در آنچه از امدادهای الهی در جنگ 33روزه بیان شد، بتوان مشاهده نمود؛ آنجا که درختان به یاری رزمندگان حزب الله آمدند.)

 
امام کاظم (ع) می‌فرماید:

(در تفسیر آیه: افغیر دین الله یبغون و له اسلم من فی السموات و الارض طوعاً و کرهاً و الیه یرجعون

 آیا آنها غیر از آیین خدا را می‌طلبند؟ و [حال آنکه] همه آن کسانی که در آسمان و زمین‌اند، از روی اختیار یا اجبار، در برابر او تسلیم‌اند و همه به سوی او بازگردانده می‌شوند)

فرمودند:

(این آیه درباره قائم نازل شده است؛ او هنگامیکه در برابر یهود، صابئین، زنادقه، اهل ردّه و کفار، در شرق و غرب زمین، قیام می‌کند، اسلام را بر آنها عرضه می‌نمایند، هر کس از روی اختیار اسلام آورد، او را به نماز و زکات و به هر آنچه به مسلمانان امر شده و خداوند برای آنها واجب قرار داده است، امر می‌کند و هرکس اسلام نیاورد، گردنش زده می‌شود تا جایی که در شرق و غرب عالم کسی باقی نمی‌ماند مگر آن که خدا را به وحدانیت بشناسد. )

ج- بنی کلب
در ماه رمضان سی هزار نفر از از قیبله بنی کلب که ظاهراً همان دروزی‌هایی هستند که در لبنان امروز ساکنند با سفیانی بیعت می‌کنند. این جمعیت پشتوانة نیروهای سفیانی را برای پیشبرد اهدافش تأمین کرده و او را از یک کودتاچی به حاکمی نیرومند مبدّل می‌سازد.

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند:

 ( مردی از درون دمشق خروج می‌کند که او را سفیانی گویند؛ پیروانش از تیره کلب هستند، آنقدر کشتار می‌کند، که حتی شکم زنان را می‌شکافد و کودکان را از دم تیغ می‌گذراند. )

 در این روایت اشاره به حمایت بنی کلب از سفیانی شده است. تیره بنی کلب که به عنوان دائیان سفیانی در روایات از آنها یاد شده است. در حال حاضر به عنوان پیروان فرقه دروزی در سوریه، لبنان ، اردن و فلسطین پراکنده‌اند. حمایت منطقه‌ای از سفیانی، در این روایات بیان شده است.

 فعالیت‌های فرقة دروز درطول تاریخ شام قابل بررسی می‌باشد، درحال حاضر نیز یکی از حامیان اصلی سیاست‌های اسرائیل و ایالات متحده در منطقه شام، دروزیان فلسطین، لبنان و اردن می‌باشند. در مقابل مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان نیز یکی از جریانات مخالف در لبنان برخی از دروزیان می‌باشند.

 جنایات جریان سفیانی دراین روایت را، در کشتار مسلمانان اردوگاههای فلسطینی و شیعیان در جنگ داخلی لبنان توسط فلانژها و فرقه‌های دروزی شاهد بودیم.

 پیامبر اکرم می‌فرمایند:

  ( سفیانی با 360 سوار شورش می‌کند تا اینکه به دمشق می‌رسد و در ماه رمضان هم بیست هزار نفر از قبیله بنی‌کلب با او بیعت می‌کنند.)

 بنی‌کلب قبیله‌ای بودند که در عصر معاویه نصرانی بوده و بعدها ظاهراً به یکی از فرق اسلامی گرویدند. معاویه با زنی از این قبیله وصلت کرد که حاصل این ازدواج تولد یزید ـ علیه العنه ـ بود. این طایفه قرن‌ها بعد از ازدواج معاویه با مادر یزید، به فرقة (دُروزی) گرویدند. هستة اصلی این طایفه در مناطق مرزی بین چهار کشور اردن، سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی می‌باشد. تعداد دروزی‌های لبنان و سوریه بیش از بقیه مناطق است.

 محل تمرکز دروزیان در شام دقیقاً همان منطقه‌ای است که در روایات با (وادی یابس) از آن یاد شده است؛ بیابانی در بین اردن ،سوریه و فلسطین که محل خروج اولیة سفیانی می‌باشد. تمرکز راهبردی دروزیان را در این منطقه می‌توان مشاهده نمود. این همان راهبردی است که ما باید از روایات استخراج نماییم و تمرکز جمعیتی جریان سفیانی را در این منطقه، با افزایش جمعیت خود و گسترش نهضت انتظار در آنجا، بهم بزنیم.

 شکل گیری فرقه دروزیان از بنی کلب و حمایت جمعی آنان از سفیانی، گویای تدارک طرفداران سفیانی ، قبل از خروج او می‌باشد. در واقع دروزیان منتظر خروج و فتنه سفیانی هستند. گرایش جمعی دروزیان به سفیانی جای بررس و تأمل دارد.

 سفیانی با 360 اسب سوار حرکت کرده وارد دمشق می‌شود و ماه رمضان فرا نمی‌رسد جز اینکه سی هزار نفر از قبیلة کلب با او بیعت می‌کنند. آنگاه سپاه مجهزی را به عراق ارسال می‌دارد و صد هزار نفر را در بغداد طعمه شمشیر می‌سازد. سپس دامنة جنگ به سوی کوفه کشیده می‌شود و شهر کوفه به دست آنها تاراج می‌شود.

 سوأل اصلی این است که هسته اولیه یاران سفیانی در چه زمانی سازماندهی و تجهیز شده اند؟ چه کسانی هستند؟ آیا تجمیع و تجهیز این نیروها در عصر حاضر که عصر اطلاعات و ارتباطات است قابل رصد نمی‌باشد؟ آیا سیستم‌های اطلاعاتی غربی در منطقه از شکل گیری آن مطلع نیستند یا از آن حمایت نمی‌کنند، مانند حمایتی که از القائده و طالبان می‌کنند؟ نهضت زمینه ساز و سیستم‌های اطلاعاتی دولت ممهد در زمان شکل‌گیری هسته اولیه جریان سفیانی آنرا زیر نظر ندارند؟

 در این روایات شکل‌گیری و مراحل گسترش جریان سفیانی در خاورمیانه بیان گردیده است. همین عملکرد را از نیروهای غربی حامی صهیونیسم، در منطقة خاورمیانه مشاهده می‌کنیم. خصوصاً نسبت به عملکرد دُروزیان وطرفداران غرب در لبنان و جنگ 33 روزه بر علیه حزب‌الله لبنان.

نبرد اوّل با یهودیان و غربیان تا صلح با آنان

درباره زمان آغاز و مدت این نبرد در روایات مطلبی یافت نشد امّا با توجه به شواهد و قرائن می‌توان آن را در ماه‌های آغازین پس از ظهور تصور کرد. زیرا ایشان در مدتی کمتر از سه ماه بر خاورمیانه مسلط می‌شوند و پیش از آن با صیحه جبرییل همگان با شخصیت حضرت مهدی(عج) و اهداف و برنامه‌های ایشان آشنا شده‌اند. از سویی امام(عج) از تمامی فرصت‌ها بهره می‌برند و برای ابلاغ پیام جهانی خویش اقدام می‌نمایند و از سوی دیگر در طول قرون متمادی و پیش از تولد امام زمان(عج) برای ممانعت از اقدامات عدالت گسترانه ایشان مترصد ظهور بوده‌اند. ظالمان که حضرت مهدی(عج) را در هم شکننده تمام هیمنه خویش می دانسته‌اند هرگز برای مخالفت و مبارزه با ایشان زمانه را از دست نخواهند داد. به خصوص که می‌دانند هر لحظه‌ای که از ظهور بگذرد بر تعداد یاران و شیفتگان امام زمان(عج) افزوده خواهد شد. در برخی از روایات سرآغاز این نبرد را پناه بردن بازمانده سپاه سفیانی به غرب بیان شده است. ظاهرا در این ماجرا غربیان حضرت مسیح(ع) را میانجی خویش قرار می‌دهند و قرارداد صلحی میان دو طرف برای مدت هفت سال برقرار می‌گردد.

 نبرد دوم با  یهودیان و غربیان و شکست آنان

غربیان تنها با گذشت نه ماه، دو یا سه سال (به اختلاف روایات) از عقد این قرارداد صلح، آن را نقض می‌کنند و با سپاهی متشکل از هشتاد پرچم(شاید کنایه از کشور باشد) و نزدیک به یک میلیون سرباز به مسلمانان حمله ور می‌شوند. به رغم حضور این خیل سپاه جهانی در منطقه فلسطین، که با همراهی برخی از اعراب با غربیان ادامه می‌یابد به نفع مسلمانان و سپاه ظهور خاتمه می‌یابد. متاسفانه به غلط برخی نبرد قرقیسیا را معادل اسلامی آرماگدون درنظر می‌گیرند. با نگاه دقیقتر می‌توان ادعا کرد غربیان با در نظر گرفتن نبرد نهایی امام عصر(عج) با روم و غرب داستان آرماگدون را ساخته‌اند یا در منابع آسمانی تحریف ناشده‌ای که به طور محرمانه و مخفیانه در اختیار دارند از این نبرد اطلاع یافته‌اند و حقایق مربوط به آن را برای خویش تحریف کرده‌اند. مقایسه شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو نبرد مجال دیگری می‌طلبد امّا به اجمال باید این دو را بسیار شبیه بدانیم.

 نبرد قسطنطنیه

قسطنطنیه (استانبول کنونى در کشور ترکیه) یکى از شهرهاى بزرگ و پرخاطره و قدیمى جهان است که شش بار نام آن عوض شده و تاریخ پرماجرا و کهن دارد و تاریخ بناى آن به 1650 سال پیش از این برمى گردد.

این شهر بر روى هفت تپه بنا شده و شبه جزیره مثلث الشکلى است که از دو طرف به آب محدود است.

 یکى از زیبایى هاى این شهر, تنگه بسفر است که شهر را به دو قسمت آسیایى و اروپایى تقسیم مى کند و دریاى مرمره را به دریاى سیاهمتصل مى سازد.

عواملى چند سبب اهمیت بسیار این شهر گردیده است که از آن جمله وضع خاک, آب, هوا, و موقعیت آن را در محل تلاقى سه راه آبى و کشتى رو مى توان شمرد, علاوه بر این, محل اتصال آسیا و اروپا بشمار مى رود.

در سال 44 هجرى کشتى هاى جنگى مسلمانان به فرماندهى (بسربن ارطاه) با قسطنطنیه جنگید و در سال 52 هجرى (در زمان حکومت معاویه) توسط نیروهاى اسلامى محاصره شد. این شهر پس از آن حداقل چهار بار توسط سربازان اسلامى محاصره گردید ولى به واسطه استحکاماتى که داشت, در هیچ کدام فتح نگردید

 پیمان صلح بین امام(عج) و غربی‌ها از روایات فراوانی که مربوط به این پیمان است، می‌توان پی‌برد که محتوای اصلی پیمان، برقراری صلح، عدم تجاوز و همزیستی مسالمت‌آمیز است.

 به نظر می‌رسد هدف امام(عج)، ایجاد بستری مناسب برای فعّالیت‌های خود و برنامه‌های حضرت مسیح(ع) است تا او بتواند به شکل طبیعی در هدایت ملل غربی گام بردارد، تحوّلی در عقاید و سیاست‌های آنان به وجود آورد و انحرافات حکومت‌ها و تمدّن‌های غرب را برملا سازد. از روایات مربوط به این قرارداد می‌توان فهمید، بین این صلح و صلح حدیبیّه که پیامبر گرامی(ص) با قریش منعقد کرد شباهت زیادی وجود دارد. در صلح حدیبیّه، متارکة جنگ به مدّت ده سال مورد توافق طرفین قرار گرفت و خداوند آن را فتح المبین نامید.

 امّا زمامداران ستمگر قریش این عهد و پیمان را یک‌جانبه شکستند و از نیّات خود پرده برداشتند و همین عمل آنها، انگیزة روی آوردن مردم به اسلام و مجوّزی برای سرکوبی مشرکان گردید. در این صلح نیز غربی‌ها دست به پیمان‌شکنی می‌زنند و از خصلت طغیان و تجاوز خود پرده برمی‌دارند. به گفتة روایات، با یک میلیون سرباز، منطقه را به جنگ و آشوب کشانده، پیکار بزرگی به وجود می‌آورند که از نبرد آزادی قدس نیز بزرگ‌تر خواهد بود. از پیامبر(ص) روایت شده که فرمود:

 (بین شما و روم چهار پیمانِ صلح برقرار گردد که چهارمین آنها به دست مردی از خاندان هرقل است و سال‌ها (یا دو سال) به طول انجامد. مردی از قبیلة عبدالقیس به نام سؤدد بن غیلان پرسید: در آن روز پیشوای مردم چه کسی خواهد بود؟ فرمود: مهدی از فرزندانم)

 از حذیفـة بن یمان منقول است که گفت: پیامبر خدا(ص) فرمود:

 (بین شما و بنی‌اصفر (رومی‌ها یا اروپایی‌ها) صلحی برقرار شود ولی آنها در مدّت بارداری زن (یعنی ۹ ماه) به شما خیانت کنند و با هشتاد لشکر از راه زمین و دریا حمله‌ور شوند. هر لشکر شامل دوازده هزار سرباز است. آنها بین یافا و عکّا فرود آیند. فرمانروای آنها کشتی‌هایشان را به آتش کشد و به یاران خود گوید: از سرزمینتان دفاع کنید. آنگاه جنگ و کشتار از دو طرف آغاز شود. سپاهیان به کمک یکدیگر بشتابند. حتّی کسانی که در حضرموت یمن هستند به یاری شما آیند. در آن هنگام خداوند با نیزه، شمشیر و تیر خود، بر آنها هجوم آورد و به سبب آن بزرگ‌ترین کشتار در میانشان واقع گردد)

  معنای جمله: (خداوند با نیزه … به آنها هجوم آورد) این است که خداوند مسلمانان را به کمک فرشتگان و امداد غیبی علیه دشمنان یاری فرماید. در صفحة ۱۴۲ کتاب ابن حماد آمده است:

 (رومی‌ها بین صور تا عکا لنگر اندازند، آن هنگام است که فتنه‌ها آغاز شود)

 همچنین در صفحة ۱۱۵ آن آمده است:

 (خداوند دو کشتار میان مسیحیان مقدّر نموده که یکی واقع شده و دیگری باقی مانده است)

  و نیز آمده است:

 (آنگاه خداوند، باد و پرندگان را بر ما مسلّط کند. پرندگان بال‌های خود را به صورت آنها بکوبند تا چشمانشان از حدقه درآید. زمین آنها را در خود فرو برد. پس از آن دچار صاعقه و زمین‌لرزه شده، زمین زیر پایشان گود شود. خداوند صبر کنندگان را یاری کند و آنان را پاداش نیک دهد، همچنان‌که یاران محمد(ص) را پاداش نیک بخشید و دل‌ها و سینه‌هایشان را مالامال از شجاعت و جرئت گرداند)

 چنین به نظر می‌رسد که هدف غربی‌ها از پیاده کردن نیرو بین یافا و عکّا یا بین صور و عکّا، چنانچه در این دو روایت آمد، بازگرداندن مجدّد فلسطین به یهودیان از یک سو و تعیین قدس به عنوان هدف نظامی جهت توجیه هجوم آنها از سوی دیگر است. در روایت بعدی می‌خوانیم که آنان نیروهای خود را در طول سواحل از عریش در مصر تا انطاکیه در ترکیه پیاده می‌کنند. از حذیفـ بن یمان نقل شده که گفت:

 (پیامبر خدا را پیروزی و فتحی نصیب شود که همانند آن از زمان بعثت وی رخ نداده است. عرض کردیم:

 ای رسول خدا این فتح و پیروزی بر شما مبارک باد، آیا جنگ پایان می‌یابد؟ فرمود:

( هرگز، هرگز، سوگند به کسی که جانم به دست اوست، ای حذیفه، پیش از آن، شش حادثه واقع شود … حضرت آخرین آنها را فتنة روم یاد کرد که آنها به مسلمانان خیانت کرده و با هشتاد لشکر در فاصلة بین انطاکیه تا عریش فرود آیند)

 در روایات مربوط به فرود عیسی(ع) آمده است که جنگ در آن زمان پایان خواهد یافت و تأیید این مطلب، جنگ‌های امروز مسلمانان با رومیان (غربی‌ها) است که پایان نیافته و نخواهد یافت تا حضرت از پس پردة غیبت خارج شده، مسیح(ع) از آسمان فرود آید و خداوند ما را بر آنها در مرحلة طغیان جهانی‌شان پیروز گرداند. در روایت آمده است که:

(در فلسطین دو درگیری با رومیان اتّفاق افتد که یکی از آنها «گل‌چین» و دیگری «درو» نامیده شود)

 یعنی جنگ دوم، نابودکننده‌تر از جنگ اوّل خواهد بود. روایت بعدی به این معنا اشاره می‌کند که نبرد مهدی(عج) با غربی‌ها جنگی نابرابر است و البتّه به ظاهر موازنة قدرت به نفع آنهاست. از این رو، برخی بُزدلان عرب به آنها می‌پیوندند و بقیه بی‌طرف می‌مانند. ابن‌حماد به نقل از صفوان در تفسیر این آیه که فرموده است:

 (شما به زودی به سوی قومی بسیار قدرتمند فراخوانده شوید) می‌گوید:

 (منظور رومیان‌اند در روز نبرد بزرگ. سپس می‌افزاید: خداوند عرب‌ها را در آغاز اسلام به جنگ با کفّار دعوت نمود، آنها گفتند: «مال، زن و فرزندان، ما را سرگرم و مشغول داشته است» خداوند فرمود: «شما به زودی به سوی قومی بسیار نیرومند فراخوانده شوید»، آنها بار دیگر در جنگ با روم همان گویند که در آغاز اسلام گفتند آنها تهدید آخر آیه دربارة آنها تحقّق یابد که «خداوند شما را به عذابی دردناک کیفر دهد)

  صفوان می‌گوید:

 (استادان ما چنین نقل کرده‌اند که در آن روز گروهی از عرب‌ها از دین برگشته، مرتد شوند و برخی دیگر دچار تردید شده، از نصرت و یاری اسلام روی‌گردان شوند از دین برگشتگان آنان‌اند که از رومیان حمایت می‌کنند و روی‌گردانانِ از یاری اسلام، همان افراد بی‌طرف‌اند و به دست حضرت بعد از پیروزی بر رومیان، به عذابی دردناک گرفتار شوند.)

 روایتی از ابن حماد نقل شده که، اجر شهیدان این جنگ را معادل پاداش شهدای بدر در کنار پیامبر(ص) می‌داند:

 پیامبر(ص) فرمود: برترین شهیدان در زیر آسمان از آغاز خلقت عبارتند از:

هابیل که به دست قابیل ملعون، مظلومانه کشته شد، پس از او پیامبرانی که به دست امّت‌های خود شهید شدند در حالی که برای هدایت آنها مبعوث شده بودند و سخنشان این بود که پروردگار ما خداست و مردم را به سوی او دعوت می‌کردند، سپس مؤمن آل فرعون و آنگاه صاحب یاسین و بعد حمزه پسر عبدالمطلب و بعد کشتگان جنگ بدر و بعد کشتگان جنگ احد، آنگاه کشتگان حدیبیّه و پس از آن کشته‌های جنگ احزاب و سپس کشتگان حُنین و پس از آن کسانی که بعد از من به دست خوارج طغیانگر و نابکار کشته شوند، بعد از اینها مجاهدان راه خدا… تا آنکه کارزار بزرگ روم اتّفاق افتد که کشتگان آن همچون شهدای بدر خواهند بود)

 شاید عبارت کشتگان حدیبیّه که در روایت وارد شده اشتباه یا اضافه باشد، زیرا منابع تاریخی وقوع جنگ یا کشته‌ای را در حدیبیّه درج نکرده‌اند. ولی در منابع شیعه به نقل از اهل بیت(ع) آمده است که برترین شهیدان در پیشگاه خدا، یاران سالار شهیدان، امام حسین(ع) و شهیدانی هستند که در رکاب امام مهدی(عج) به قتل می‌رسند.

 دربارة زمان هجوم اروپاییان به سرزمین‌های اسلامی، باید گفت که براساس روایات، مدّت پیمان صلحی که با غربیان منعقد می‌گردد هفت سال است امّا آنان بعد از گذشت دو سال و به نقل برخی روایات سه سال، خیانت نموده، پیمان‌شکنی می‌کنند، چنان‌که در روایت ابن حماد به نقل از ارطات آمده است:

(پس از کشته شدن سفیانی و به غنیمت درآمدن اموال قبیلة کلب، صلحی بین مهدی و فرمانروای طغیانگر روم برقرار شود؛ به گونه‌ای که بازرگانان شما و آنها به کشورهای یکدیگر رفت و آمد کنند. آنها سه سال به ساختن کشتی‌های خود پردازند (نیروی دریایی خود را مجهّز سازند) تا آنکه کشتی‌های رومیان در سواحل صور تا عکّا لنگر اندازند و آنجا صحنة کارزار گردد.امّا در روایتی که قبلاً گذشت، خیانت و نقض پیمان آنها را پس از مدّت بارداری زن یعنی بعد از نُه ماه بازگو کرد. )

 گرایش غربی‌ها به اسلام شکست فاحش غربی‌ها به دست حضرت مهدی(عج) در فلسطین و شام، تأثیر فراوانی بر ملل و آیندة آن خواهد گذاشت و بی‌تردید نفوذ کلام، در دنیای غرب، متعلّق به مسیح، مهدی(عج) و موج افکار مردم اروپا که پشتیبان آن دو بزرگوارند، خواهد بود. موجی که عهده‌دار براندازی حکومت‌های کفر پیشه و برپایی حکومت‌هایی است که با دولت حضرت مهدی(عج) رهسپار غرب می‌شود و به اتّفاق یارانش شهر بزرگ روم، یا شهرهای روم را فتح می‌کند. برخی از این روایات می‌گویند:

 ( او به همراه یارانش با گفتن تکبیر آنها را فتح می‌نمایند.)

  در روایتی چنین آمده است:

(او قسطنطنیه، روم و سرزمین چین را می‌گشاید)

 همچنین آمده است:

(او رهسپار سرزمین روم شود و به اتّفاق یارانش شهر بزرگ روم را آزاد کند

و اینکه: شهری که مهدی(عج) در روم فتح می‌کند، مرکز و کانون سرزمین روم است)

  از امام صادق(ع) نقل شده که فرمود:

 (آنگاه رومیان به دست حضرت اسلام آورند و امام(عج) برای آنان مسجدی بنا کند و مردی از یارانش را جانشین و نمایندة خود قرار دهد و بازگردد)

از عکرمه و سعید بن جبیر در تفسیر این گفتة خداوند که «لهم فی الدّنیا خزی (یعنی: برای آنان در دنیا خفّت و خواری است) نقل شده که گفت:

 (مراد شهری در روم است که آزاد گردد)

 و در روایتی دیگر آمده است:

 (شهر رومی را با تکبیر هفتاد هزار تن از مسلمانان آزاد سازد)

ولله اعلم

 

نویسندگان وبلاگ:
کدهای اضافی کاربر :


>