منتظران مهدی (شیعیان ضد ماسون)
مذهبی و تاریخی و فرهنگی
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: ضد ماسون - جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳٩۱

نفس زکیه

نفس زکیه

نفس زکیّه شخصیتی آخرالزمانی؛ در فرجام‌شناسی شیعی است. طبق روایات شیعه از آخرالزمان، وی جوانی از خاندان محمد است که نام اصلی او محمد بن حسن می‌باشد. بر اساس روایات، وی پیش از ظهور مهدی(عج)میان رکن و مقام ابراهیم در مسجدالحرام کشته می‌شود. گفته‌شده که بین کشته‌شدن او و قیام مهدی، بیش از چهارده یا پانزده شب فاصله نمی‌باشد.

پس از وقوع مجموعه همه حوادثی که تا به حال از آنها یاد کردیم شعاع‌های نورانی آن خورشید تابان بیش از پیش نمایان گشته و حضرت مهدی(عج) فرستاده‌ای از جانب خویش به مکه اعزام می‌کنند که علاوه بر روشن شدن اوضاع و کسب خبر از آنها مقدمات آن انقلاب مبارک را فراهم کند.

جوانمردی هاشمی (محمد بن الحسن که همان نفس زکیه است)، در بیست و پنجم ماه ذی‌الحجة پس از قیام خویش وارد مسجدالحرام شده و بین رکن و مقام ایستاده و نامه‌ای شفاهی از ناحیه حضرت را برای مردم مکه قرائت می‌کند که در این نامه خبری از توهین و بی‌احترامی و تهدید نیست و ضمن آن حضرت از مردم مکه طلب یاری و نصرت می‌کنند.


بقایای نظام منحوس حاکم در حجاز جرمی شنیع مرتکب شده و وی را در حالی که بین رکن و مقام ایستاده، شهید می‌کنند که این جرم عاقبت آنها را مشخص می‌کند و معلوم می‌سازد که حضرت ۱۵ روز بعد که بناست ظهور شریفشان رخ بدهد، باید با آنها چگونه رفتار بکنند.

چنین فاجعه دردناکی در مدینه بر سر پسر عموی نفس زکیه – که نام خودش محمد و نام خواهر (دوقلویش) فاطمه است – می‌آید و هر دو را بر سر در مسجدالنبی(ص) اعدام می‌کنند.

ابو بصیر هم از امام باقر(ع) ضمن حدیثی بلند روایت کرده است:

(حضرت مهدی(عج) به یاران خویش می‌فرمایند:

‌ای قوم [همراهان] اهالی مکه مرا نمی‌خواهند ولی برای آن‌که حجت بر آنها تمام شود و خود هم به وظیفه‌ام عمل کرده باشم[یکی از شما را] به سوی آنها می‌فرستم.

سپس یکی از یارانشان را خوانده و به او می‌فرمایند:

 به سوی اهل مکه برو و بگو:‌

ای اهالی مکه من فرستاده فلانی (حضرت مهدی[عج]) هستم و او برای شما چنین پیغام فرستاده که ما خاندان رحمت و معدن رسالت و خلافتیم. ما نوادگان حضرت محمد(ص) و سلاله پیامبران هستیم به ما ظلم شده وآزار رسانده‌اند و ما را سرکوب کرده‌اند. حقمان را تا به امروز به زور از زمان رحلت پیامبر(ص) گرفته‌اند. از شما طلب یاری می‌کنیم پس یاریمان کنید. وقتی این جوانمرد این پیام را رساند به سوی او می‌آیند و مابین رکن و مقام او را که نفس زکیه است می‌کشند.)

روایات مختلف پیرامون نفس زکیه

 در باب نشانه های ظهور , بعضی از نشانه ها از اهمیت ویژه ای برخوردارند, به خصوص آن هایی که در سال ظهور رخ می دهند. یکی از نشانه های مهم ظهور  , قتل نفس زکیه قبل از ظهور امام زمان (عج) و نزدیک ظهور ایشان می باشدکه در تعدادی از احادیث به عنوان یکی از نشانه های حتمی نام برده شده است.نکته ی مهمی که درباره ی نفس زکیه وجود دارد , اهمیت فراوان شناخت اوست. زیرا فاصله ی شهادت وی تا ظهور امام زمان بر طبق بعضی از روایات بیش از 15 شب نیست.اما نکته ای که در این میان وجود دارد و در وبلاگ ها و وب سایت های مهدویت بارها به بحث گذاشته شده است , وجود احادیث ظاهراً متناقض در مورد نفس زکیه است.این سوال که آیا تناقضی در روایات وجود دارد یا نفس زکیه نام دو نفر با ویزگی های متفاوت است مطلبی است که قرار است در این مقاله مورد بررسی قرار گیرد.حال که به اهمیت شناخت نفس زکیه پی بردیم , به بررسی روایات درباره ی  ایشان می پردازیم.

روایات متعددی در مورد نفس زکیه در متون دینی ما وجود دارند که بعضی از آن ها عبارتند از:

(قتل نفس زکیة بظهر الکوفة فی سبعین من الصالحین).

ترجمه:

( کشته شدن انسانی پاک در پشت کوفه (منظور نجف است)به همراه هفتاد نفر از نیکوکاران) که این حدیث در باب نشانه های ظهور بیان شده است.

ظاهراً در بعضی از احادیث به جای ظهرالکوفة از نجف الکوفة استفاده شده است.

در دسته ی دیگری از احادیث محل شهادت نفس زکیه در حجاز (مکه) و بین رکن و مقام ذکر شده است:

امام الباقر (ع) فرمودند:

(یقول القائم لأصحابه: یا قوم إن أهل مکة لایریدوننی ولکنی مرسل إلیهم لأحتج علیهم بما ینبغی لمثلی أن یحتج علیهم. فیدعو رجلاً من أصحابه فیقول له: إمض إلى أهل مکة فقل: یاأهل مکة  أنا رسول فلان إلیکم ، وهو یقول لکم: إنا أهل بیت الرحمة ، ومعدن الرسالة والخلافة ، ونحن ذریة محمد صلى الله علیه وآله وسلالة النبیین ، وإنا قد ظلمنا واضطهدنا وقهرنا ، وابتز منا حقنا منذ قبض نبینا إلى یومنا هذا ، فنحن نستنصرکم فانصرونا . فإذا تکلم الفتى بهذا الکلام ، أتوا إلیه فذبحوه بین الرکن و المقام ، وهی النفس الزکیة . فإذا بلغ ذلک الإمام قال لأصحابه: أما أخبرتکم أن أهل مکة لایریدوننا ! فلا یدعونه حتى یخرج ، فیهبط من عقبة طوى فی ثلاث مئة وثلاثة عشر رجلاً ، عدة أهل بدر ، حتى یأتی المسجد الحرام فیصلی عند مقام إبراهیم أربع رکعات، ویسند ظهره إلى الحجر الأسود، ثم یحمد الله ویثنی علیه ، ویذکر النبی صلى الله علیه وآله ویصلی علیه ، ویتکلم بکلام لم یتکلم به أحد من الناس)

گزیده ای از روایت فوق:

(در فاصله ی بسیار اندکی قبل از ظهور امام زمان (عج) , یکی از سادات (نفس زکیه) که بعضی از روایات او را سید حسنی نامیده اند , آخرین آمادگی ها و اتمام حجت ها را با مسلمانان و به خصوص مردم مکه می نماید , اما مکیان او را در بین رکن و مقام (که محل حرامی است) به شهادت می رسانند . بعد از وقوع این حادثه و در مدت بسیار کوتاهی بعد از آن , امام زمان ظهور می کنند و دنیا را پر از عدل و داد می نمایند)

رسول الله (ص) فرمودند:

 (إن المهدی لایخرج حتى تقتل النفس الزکیة ، فإذا قتلت النفس الزکیة غضب علیهم من فی السماء ومن فی الأرض ، فأتى الناس المهدی فزفوه کما تزف العروس إلى زوجها لیلة عرسها ، وهو یملأ الأرض قسطاً وعدلاً ، وتخرج الأرض نباتها وتمطر السماء مطرها ، وتنعم أمتی فی ولایته نعمة لم تنعمها قط )

ترجمه:

(همانا مهدی (عج) ظهور نمی کند تا این که نفس زکیه (انسان پاک) شهید شود , هنگامی که نفس زکیه شهید شود , هر که در آسمان و هر که در زمین است بر آن ها (مردم مکه) خشمگین می شود , پس مردم به سوی مهدی می آیند و بر او وارد می شوند , همانگونه که عروس در شب عروسی بر شوهرش وارد می شود . و او زمین را از عدل و داد پر می کند , و زمین گیاهانش را خارج می کند و آسمان بارانش را می بارد , و امتم از ولایت او بهره مند می گردد , به نحوی که هرگز مانند آن را ندیده بود.)

امام محمدباقر(ع) فرمودند:

 (لیس بین قیام القائم و قتل النفس الزکیه اکثر من خمس عشر لیلة)

 ترجمه:

(بین ظهور مهدى(عج) و کشته شدن نفس زکیه، بیش از پانزده شبانه روز فاصله نیست.)

همان طور که ملاحظه فرمودید , در مورد محل شهادت نفس زکیه دو نوع روایت وجود دارد.حال کدامیک از آن ها صحیح است؟ پاسخ ما این است که به احتمال قریب به یقین هر دو گروه روایات درست هستند و نفس زکیه  در واقع لقبی برای دو نفر است. برای این ادعا دلایلی وجود دارند که مهمترین آن ها عبارتند از:

بنابراین به نظر می رسد  که دو نفس زکیه ی متفاوت در نشانه های ظهور وجود دارند که شناختن صحیح آن ها انشالله می تواند ما را در درک بهتر شرایط عصر ظهور یاری نماید.

1- هر دو دسته ی روایات از نظر منابع , مستندات ودلالت بسیار قوی هستند و تقریباً نادیده گرفتن هر کدام ار آن ها غیر ممکن است.

2- اگر از دید دستور زبان عربی به روایات دقت کنیم , می بینیم که کلمه ی (نفس زکیة) به تنهایی و به شکل تنوین دار و بدون حضور (ال) یک اسم نکره است و معنای آن یک انسان پاک می باشد , که این انسان هر شخص پاکی می تواند باشد و شخص خاصی مد نظر نیست. بنابر این در روایات گروه اول که شهادت نفس زکیه را در کوفه می دانند  شخص خاصی مد نظر نیست , بلکه یک انسان پاک مد نظر است.

بعضی از محققین مانند شیخ علی کورانی , این نفس زکیه را شهید  آیت الله سید محمد باقر صدر می دانند , اما بعد از شهادت آیت الله سید محمد باقر حکیم  در سال های اخیر در نجف کوفه , محققین زیادی ایشان را نفس زکیه ی مذکور می دانند , زیرا هم از حیث محل شهادت  و هم از نظر تعداد شهدای همراه (شامل کشته شدگان آنی و کشته شدگان در بیمارستان) با روایت مذکور تطابق بسیلر زیادی دارد.

3- در دسته ی دیگری از روایات  که محل قتل نفس زکیه را در مکه و بین رکن و مقام می دانند , عمدتاً از عبارت (النفس الزکیة) یا انسان پاک استفاده شده که به دلیل وجود (ال) معرفه بوده و به نظر می رسد که منظور از آن شخصی ویژه و با شرایط ویژه ای است . نفس زکیه ی مزبور احتمالاً شخص بسیار مهمی است و به احتمال زیاد او نفس زکیه ی اصلی است که جزء نشانه های حتمی ظهور می باشد. کما ابنکه در یکی از روایات از فاصله ی پانزده شبی شهادت وی تا ظهور امام سخن به میان آمده است و این مطلب احتمالاً اهمیت شهادت وی را می رساند.

 اعزام نفس زکیه به مکه به دستور امام زمان (عج)

امام باقر (ع) فرمود:

(قائم (عج) به یارانش می‌گوید:

ای یاران من! اهل مکه مرا نمی‌خواهند، ولی من کسی را به سوی آنان می‌فرستم تا آن طور که شایسته من است، با آنان احتجاج کند.

آن گاه مردی از یاران خود را صدا می‌زند و به او می‌گوید:

به سوی اهل مکه برو و به آنان بگو:ای اهل مکه! من فرستاده فلانی هستم و او به شما می‌گوید ما اهل بیت رحمت و سرچشمه رسالت و خلافت هستیم؛ ما از نسل محمد و پیامبران پیش از او هستیم. از وقتی که پیامبر ما رحلت کرد تا امروز، به ما ستم شده، اذیت و آزار دیده‌ایم، مغلوب شده‌ایم و حقّ‌مان ربوده شده است. از شما کمک می‌خواهیم. پس ما را یاری کنید.

آن جوان به مسجد الحرام می‌آید و در کنار کعبه پیام حضرت مهدی علیه اسلام را به مردم مکه ابلاغ می‌کند. اما مردم با شنیدن این سخنان به طرفش هجوم می‌برند و او را میان رکن و مقام می‌کشند. آن جوان نفس زکیه نام دارد. )

وظیفه نفس زکیه

بنابر آنچه از روایات و اخبار به دست می­آید وظیفه نفس زکیه پیام رسانی برای امام بوده است. همانطور که در روایت بیان شده است حضرت ولی عصر(عج) وقتی ظهور می­کند و توسط صیحه دعوتشان علنی و جهانی می­شود به یارانشان می­فرمایند که  مردم مکه مرا نمی­خواهند در حالیکه برای هدایت فرستاده شده­ام و شایسته است که شخصی همچون من این مطالب را برای ایشان بگوید تا برای آنها حجت تمام شود. سپس یکی از یارانش را می­طلبد و به ایشان می­فرماید: برو نزد اهل مکه و به ایشان بگو ای اهل مکه من فرستاده فلانی هستم و او به شما می­گوید:

ما اهل بیت رحمت و معدن رسالت و خلافت هستیم و از ذریه محمد(ص) و سلاله پیامبرانیم. ما مظلوم واقع شده­ایم و مردم به ما ستم کرده­اند و ما را آواره ساخته­اند و از هنگام رحلت رسول خدا(ص) تا امروز حق ما غصب شده است. اکنون ما از شما چشم یاری داریم و از شما یاری می­طلبیم. پس ما را یاری کنید.

 وقتی او شروع به صحبت می­کند مردم مکه بر او هجوم می­آورند و او را بین رکن و مقام به شکل خاصی سر می­برند.

از زمان هبوط آدم تا آن زمان هیچ کس یک چنین بی­احترامی به خانه کعبه نکرده است و در آن زمان است که برای اشرار نه عذر خواهی در آسمان می­ماند و نه یاوری بر روی زمین و پانزده شب پس از این حادثه واقعه قیام رخ می­دهد همانگونه که امیر المومنین (ع) می­فرماید:

(انسان محترمی از قریش را در روزی محترم و در شهری محترم به قتل می­رسانند. قسم به پروردگاری که دانه را شکافت و بشر را آفرید بعد از این جریان از سلطنت ظالمان بیش از پانزده روز باقی نمی­ماند. )

 شهادت نفس زکیه

 حضرت مهدی (عج) پیش از ظهور، نفس زکیه را برای رساندن پیام خود و دعوت از مردم برای یاری و کمک، به سوی  مردم مکه می‌فرستند.  اما مردم مکه پس از آنکه  نفس زکیه  پیام امام (عج) را به  آنها می‌رساند، او را  میان رکن و مقام شهید می‌کنند.

امام باقر (ع) فرمود:

( وقتی خبر شهادت نفس زکیه به مهدی علیه السلام می‌رسد، به اصحابش می‌گوید: به شما نگفتم که اهل مکه ما را نمی‌خواهند؟ مردم مکه هرگز از آن حضرت دعوت نمی‌کنند تا وقتی خودش وارد مسجد الحرام گردد)

مقصود از نفس زکیه و کشتن شدن او چیست؟

نفس زکیه، یعنی فرد بی‏گناه و پاک که جرمی مرتکب نشده است. بنابر روایات، در آستانه ظهور حضرت مهدی(عج)، فردی پاک‏باخته و مخلص که در راه امام تلاش می‏کند، مظلومانه و بدون جرم به قتل می‏رسد.

 آن چه که از روایات استفاده می‏شود این است که وی از نسل امام حسن مجتبی(ع) است و در روایات گاهی از او به (سید حسنی) تعبیر شده است و بین رکن و مقام کشته می‏شود. و این که اصل تحقق چنین حادثه‏ای شکی نیست.

هر چند اثبات جزئیات آن و زمان و مکان آن و مشخصات دقیق نفس زکیه (سید حسنی) مشکل است.

 برخی احتمال‏هایی داده‏اند و به عنوان مثال، او را همان نفس زکیّه معروف در زمان امام صادق(ع) یعنی محمد بن عبدالله بن حسن مجتبی(ع) دانسته‏اند، امّا این احتمال به چند دلیل درست نیست:

1ـ لازمه‏اش این است که پیش از تولد مهدی(عج) و پیش از آن که ائمه(ع) از قتل نفس زکیه خبر دهند، این نشانه رخ داده باشد.

2ـ به تصریح روایات، نفس زکیه بین رکن و مقام کشته می‏شود، در حالی که محمد بن عبدالله بن حسن، در منطقه (احجار زیت) در نزدیکی مدینه کشته شده است.

3ـ کشته شدن نفس زکیه، از نشانه‏های متصل به ظهور است. در حالی که محمد بن عبدالله سال‏ها پیش از تولد امام زمان به قتل رسیده است.

 امام باقر(ع) می‏فرماید:

بین ظهور مهدی(عج) و کشته شدن نفس زکیه، بیش از پانزده شبانه‏روز فاصله نیست.

قتل نفس زکیه از علایم حتمی

برای ظهور و قیام حضرت صاحب الامر پنج علامت حتمی وجود دارد: یعنی به طور حتم این پنج علامت در رابطه با حضرت اتفاق خواهد افتاد. یکی از علائم حتمی ظهور قتل نفس زکیه است.

حضرت پس از سه ماه و هفده روز که از ظهور گذشته و به اندازه کافی اطلاع رسانی کرده و حجت را نیز بر مردم تمام کرده­اند فعالیتشان را آغاز می­کنند.

همچنین نفس زکیه برادری داشته است که ایشان هم در مکه به شهادت می­رسد. همانگونه که از عمار یاسر منقول است که زمانی­که نفس زکیه و برادرش به قتل می­رسند به واسطه این ضایعه فرشته­ای مقرب ندا می­دهد که امیر و سرپرست شما مهدی است و وی کسی است که زمین را پر از حق و عدل می­کند. به هر حال شخص دیگری که برادر و یا پسر عموی وی است جزء علائم حتمیه نمی­باشد و فقط خود نفس زکیه جزء علامات حتمی است.

 

نویسندگان وبلاگ:
کدهای اضافی کاربر :


>