منتظران مهدی (شیعیان ضد ماسون)
مذهبی و تاریخی و فرهنگی
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: ضد ماسون - یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳٩۱

آخر الزمان

آخرالزمان عبارتی ست عربی به معنای زمانهای بعد (به فتح خ) و پایان زمان (به کسر خ) برخی آخر الزمان را با قیامت یکی دانسته اند. اما آخرالزّمان در اصطلاح یعنی سالیان پایانی یک دوره از حیات بشری و سپس ظهور یک منجی موعود که انتظار او کشیده می‌شود تا تحولی همه جانبه در زندگی یک قوم یا تمام بشریت ایجاد کند و بشریت را وارد دوره جدیدی کند.. آخر الزمان به این معنی در داستان‌های تخیلی و بازی‌های رایانه ای  نیز استفاده شده‌است.

اعتقاد به منجی و آخرالزمان در فرهنگ همه ادیان بزرگ دنیا دیده می‌شود و درباره آن پیشگوئی هایی نیز کرده‌اند. . این اعتقاد در دین‌های ابراهیمی همچون بقیه ادیان و سنت های آسمانی از اهمیت و برجستگی ویژه ای برخوردار است. موضوع آخر الزمان بخشی از موضوعات اعتقادی این ادیان در مورد پایان این جهان و پیدایش جهان دیگر است.


در دین یهود

تصور آخر الزمان به معنی پایان دوره جهان وپیوستن آن به قیامت کبری در دین یهود از سده‌های دوم و سوم قبل از میلاد پیدا شده

پیش از این زمان بنی اسرائیل که خود را قوم برگزیده خداوند می‌دانستند.در انتظار روزی بودند که در آن وعده الهی تحقق یابد و خداوند قوم برگزیده خود را در سرزمین موعود مستقر، و دشمنان آن را نابود کند، و عدل و احسان خود را بر سراسر جهان بگستراند. در دوره‌های بعد از حکومت حضرت داوود (ع)و حضرت سلیمان (ع)که این قوم از لحاظ دینی و اخلاقی گرفتار فساد و انحطاط شده و گرایش به شرک و الحاد در میان آنان شدت گرفته بود، غایت این آرزو و انتظار بازگشت قدرت و وحدت و خلوص دوران گذشته بود و انتظار زمانی می‌رفت که خداوند بار دیگر پیشوائی بفرستد و قوم را از تیره بختی نجات دهد.

در دین مسیح

نظریاتی که درباره آخر الزمان در چهار انجیل آمده‌است یکسان نیستولی به طور کلی وقوع آخر الزمان به صورت‌های زیر بیان شده‌است:

1- الیاس باید پیش از آمدن مسیح بیاید و ظهور وی وقوع داوری بزرگ را اعلام کند.

2- بعد از مرگ مسیح و رستاخیز و صعود او، در هنگام رجعت او این واقعه محقق می‌گردد.

3- رجعت عیسی و آغاز روز بزرگ و داوری نهائی، ناگهانی است وهیچ علامتی ندارد.

4- حوادثی پیش از رجعت مسیح در جهان روی می‌دهد که از آن جمله جنگ‌ها و بلاهایی سخت و زلزله‌است.

در دین زرتشت

در گاهان (گاتها) که سروده‌های خود زرتشت است و در آنها می‌توان عقاید وی را یافت اشاره چندانی به پایان جهان نشده‌است، اما چنین می‌نماید که در بندی از گاهان (یسن ۴۳ بند ۳) سخن از مردی است که در آینده می‌آید و راه نجات را می‌یابد.

 همچنین در گاهان چند بار به واژه سوشینت بر می‌خوریم که در ادبیات بعدی زرتشت به صورت سوشیانس در آمده و منجی نهائی زرتشتی به شمار می‌آید.

 علاوه بر این‌ها در گاهان زردشت سخن از (داوری واپسین) برای درست کاران و بدکاران به میان می آید.در دین زرتشتی وقایع آخرالزمان را فرشگرد می‌گویند که به معنی بازسازی جهان است.

در عقاید زرتشتی این پدیده به معنی پایان جهان نیست بلکه تسویه جهان از بدی و بازگشت به دوران پیش از آمیزش اهریمن است.

در روز رستاخیز روان درگذشتگان از پل چینوت عبور کرده و در آن‌سوی توسط مهر, رشن و سروش اعمالشان سنجیده می‌شود.

در دین اسلام

آخرالزمان در دیدگاه مسلمانان دوره نبوت پیامبر اسلام(ص) تا ظهور امام زمان (عج)است و شیعیان بخصوص دوران غیبت کبری را آخرالزمان می‌خوانند.] اعتقادات مربوط به منجی آخرالزمان از مواردی ست که کمترین اختلافات بین مذاهب مختلف اسلامی در مورد آن وجود دارد.

آخر الزمان از دیدگاه شیعیان

اگرچه اعتقاد به منجی در دیدگاه شیعه از اهمیّت بالایی برخوردار است. اما جزو کم اختلاف‌ترین مسائل با مذاهب دیگر است همچنین شیعیان معتقدند که دوازدهمین نواده پیامبر(ص) ظهور می‌کند و همراه با عیسی مسیح(ع)، دجال را نابود می‌کند

(صائد بن صید) که در زمان محمد می‌زیسته و محمد او را از مصادیق دجال معرفی کرده‌است و چون بعداً از خروج دجال در آخرالزمان نیز خبر داده بعضیها گمان کرده‌اند دجال موعود همان (صائد بن صید) است و در نتیجه به زنده ماندن و طول عمر او قائل شدند.

بعضی از نویسندگان اسلامی نیز با توجه به ریشه لغت (دجال) آن را منحصر به یک فرد بخصوص نمی‌دانند بلکه آن را عنوانی می‌دانند کلی برای افراد پر تزویر حیله گر و حقه باز که برای فریب مردم از هر وسیله‌ای استفاده می کنند. دجال شخصی است که حق را با باطل آمیخته و از حق برای راهبرد اهداف شیطانی خود استفاده می‌کند.

شیعیان دربارهٔ آخرالزمان اعتقادات خاص خود را دارند. ایشان مجموعه‌ای از اتفاقات را که در احادیث پیش‌گویی شده‌است، در این مورد بیان می‌کنند.

حج در آخرالزمان

بنا بر روایتی از پیامبر اسلام(ص) یکی از نشانه‌های ظهور رسیدن به زمانی است که پادشاهان برای خوشگذرانی و تفریح به سفر حج می‌روند. ثروتمندان نیز برای تجارت و بازرگانی به مکه می‌روند.

امت اسلام در آخرالزمان

پیامبر اسلام (ص) دربارهٔ امت خود در آخرالزمان گفته که در آن زمان ۵ چیز را فراموش می‌کنند:

1- دنیا را دوست می‌دارند و آخرت را فراموش می‌کنند.

2- ثروت را دوست می‌دارند و حساب قیامت را فراموش می‌کنند.

3- زنان را دوست می‌دارند و حورالعین را فراموش می‌کنند.

4- قصرهای دنیا را دوست می‌دارند و خانهٔ قبر را فراموش می‌کنند.

5- خود را دوست می‌دارند و خدا را فراموش می‌کنند.

علائم ظهورحضرت مهدی (عج)

شیعیان در باب ظهور  حضرت مهدی(عج)معتقد به علائمی هستند و آنها را شرایط ظهور می‌دانند. این نشانه‌ها را به دو دستهٔ نشانه‌های حتمی و نشانه‌های غیرحتمی تقسیم می‌کنند. ظهور بیماری‌ها و دگرگونی آب و هوا، یاس مردم از غیر معصوم، آشکاری فساد و تباهی از جمله علایم ظهورند.

مرگ ابلیس

همچنین در برخی روایات امامان شیعه آمده‌است که ابلیس در زمانی پس از ظهورحضرت  مهدی (عج) به قتل خواهد رسید.

 

نویسندگان وبلاگ:
کدهای اضافی کاربر :


>