جهان پس از ظهور امام زمان (عج)


1
-خداپرستی


2-طهارتمعنوی


3-علم و حکمت


4-قسط و عدل


این آرمانها از آیه

(_و لقدبعثنا فی کل امه رسولا اناعبدواللهواجتنبوا الطاغوت
و آیه
هوالذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته ویزکیهمویعلمهم الکتاب و الحکمه)


وآیه:
(لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقومالناسبالقسط
قابل برداشت است .)

 مطمئنا جهان عصرظهوری که بر این بنیانها تشکیل خواهد شد با دنیای تاریک امروز بسیار متفاوت خواهدبود

 
در تفسیر :

(واشرقت الارض بنور ربها )

به ظهور مهدی موعود بصورت طلوع خورشیداشاره شده است



 

شهر محل زندگی امام مهدی عج

از مسائلى که درباره امام زمان(عج) مطرح است، مکان و محل زندگی ایشان است.

مفضل بن عمر گوید:

به امام صادق(ع) عرض کردم: آقای من، خانة مهدی و محل اجتماع مؤمنان کجا خواهد بود؟

 فرمود:

(مرکز دولت او کوفه است؛ محل صدور احکام و فتوای او در مسجد جامع آن و محل نگهدرای بیت‌المال و تقسیم غنایم، مسجد سهله است. محل خلوت کردن او برای نیایش و اعتکاف تپه‌های سفید نجف است)

  

کوفه مرکز حکومت


شیخ مفید از امام باقر(ع) نقل کرده است که فرمود:

 (گویی قائم را در نجف کوفه می‌بینم که از مکه با حمایت پنج هزار فرشته، در حالی که جبرئیل از سمت راست، میکائیل از سمت چپ و مؤمنان در پیشاپیش او در حرکت‌اند، به آنجا آمده است». در روایت دیگری آن حضرت از ورود امام مهدی(ع) به کوفه خبر می‌دهند در حالی که سه جریان سیاسی در آن شهر با یکدیگر اختلاف پیدا کرده‌اند. امام مهدی(عج) بر فراز منبر قرار می‌گیرد و سخن آغاز می‌کند. در آن حال مردم آنچنان می‌گریند که نمی‌فهمند امام(عج) چه می‌گوید. )

 

شیخ طوسی روایتی را بدین مضمون نقل می‌کند:

(مردم در دومین جمعه از آن حضرت می‌خواهند تا پشت سرش نماز جمعه بخوانند و بلافاصله اضافه می‌کنند:)

 ولی این مسجد گنجایش ما را ندارد.

امام(ع) در پاسخ می‌فرماید:

(این خواستة شما را پیگیری خواهم کرد)

( آنگاه به سوی نجف می‌رود و حدّ و مرز مسجد را مشخص می‌سازد که با طراحی و تعبیة هزار در، گنجایش مردم را داشته باشد. در روایات آمده است: «پس از ورود امام به کوفه، همگی مؤمنان به آن شهر و اطراف آن کوچ می‌کنند و امام(ع) آنجا را منزل خویش قرار می‌دهد.)

 روایت است که:

(گویا من سفیانی رامی‌بینم که در زمین‌های سرسبز شما در کوفه اقامت گزیده، ندا می‌دهد که هر کس سر یکتن از شیعیان علی(ع) را بیاورد، هزار درهم پاداش اوست. در این هنگام، همسایه بههمسایه دیگر حمله می‌کند و می‌گوید: این شخص از شیعیان است. او را می‌کشد و هزاردرهم جایزه می‌گیرد)


کوفه یکی ازشهرهای عراق است که در جنوب این کشور، در 10 کیلومتری شمالشرق نجف اشرف قرار دارد. این شهر در کنار رود فرات ساخته شده، آب و هوای معتدلیدارد و از دیرباز سرسبز و خرّم بوده است.


شهر کوفه، از مهم‌ترین شهرهای جهان اسلام به شمارمی‌آید. تاریخ بنای ابتدایی شهر به طور دقیق معلوم نیست. شهر کوفه در سال 17 ق. پساز فتح قادسیه و مدائن به دستور خلیفة دوم، توسط سعد وقّاص تجدید بنا شده است.

  کوفهسال‌ها مرکز علم و فرهنگ و سیاست بوده و طبق روایات، مدفن بسیاری از انبیا، اوصیا،اولیا، صلحا و علما است. کوفه در طول تاریخ اسلام، حوادث تلخ و شیرین فراوانی بهخود دیده است.

 
در بسیاری از روایات از معصومان(ع) درمدح و تعظیم شهر کوفه سخنانی بیان شده است. امام صادق(ع) فرمود:

 

(ما در هیچ شهری بهاندازة کوفه، دوست نداریم. خداوند شما (اهل کوفه) را به امری هدایت فرمود کهنادان‌ها به آن آگاه نبودند... ولایت ما بر آسمان‌ها و زمین و کوه‌ها و شهرها عرضهشد و هیچ کدام، مانند کوفه آن را نپذیرفتند)


نیز فرمود:

(مکّه، حرم الهی و مدینه، حرم نبوی وکوفه، حرم علی(ع) است)

 اوج شهرت و عزّت و افتخار شهر کوفه، زمانی است که امامعلی(ع) در سال 36 ق. این شهر را مرکز خلافت اسلامی قرار داد. این امر،کوفه را مرکزی مهم برای فعّالیّت‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی قرار داد و باعثتوجّه و روی‌آوری بیش از پیش طوایف و قبایل جامعة اسلامی به این شهر شد.

 
از دیگر ارزشمندی‌های شهر کوفه، تأثیر آن درآخرالزّمان و در عصر طلایی ظهور حضرت حجّت(ع) می‌باشد. در دوران پیش از ظهور، درمورد لشکرکشی‌های سفیانی روایات بسیاری در مورد کوفه وجود دارد که به عنوان مثال بهتعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:

  امیرمؤمنان علی(ع) در مورد جنایات وی به کوفیانفرمود:

 

(بدا به حال کوفه! سفیانی چه جنایاتی در آنجا انجام می‌دهد! به حریم شماتجاوز می‌کند، کودکان را سر می‌برد و ناموس شما را هتکمی‌کند)

 
در جای دیگری امام باقر(ع) می‌فرماید:

(گویا من سفیانی را می‌بینم که در زمین‌های سرسبز شما در کوفه اقامت گزیده، ندامی‌دهد که هر کس سر یک تن از شیعیان علی(ع) را بیاورد، هزار درهم پاداش اوست. دراین هنگام، همسایه به همسایه دیگر حمله می‌کند و می‌گوید: این شخص از شیعیان است. او را می‌کشد و هزار درهم جایزه می‌گیرد)

روایاتی نیز هست که به این موضوع اشاره دارد که مردمکوفه در زمان پیش از ظهور توسط سپاه سفیانی قتل عام می‌شوند و ابنیه‌اش تخریبمی‌شود. از آن جمله می‌توان به این روایت اشاره کرد:

 

(سپاه سفیانی وارد کوفهمی‌شوند و احدی را فرو نمی‌گذارند جز اینکه به قتل می‌رسانند)

 
همچنین:

 

(سفیانی سپاهی را به سوی کوفه گسیل می‌داردکه تعدادشان هفتادهزار نفر می‌باشند، اهل کوفه را می‌کشند، به دار می‌زنند و اسیرمی‌گیرند)

 
از این رو می‌توان گفت ساکنان کوفه‌ای که مرکز حکومتقرار می‌گیرد، اهالی سابق آن نیستند بلکه مؤمنانی هستند که از اقصا نقاط جهان بهمرکز حکومت حضرت ولی‌عصر(عج) می‌آیند. چنان‌که حدیث شریف می‌فرماید:

 

(هنگامی کهقائم(عج) وارد کوفه شود، هیچ مؤمنی نمی‌ماند، جز اینکه در آنجا باشد یا به سوی آنعزیمت نماید)

 


اوّلین جایی که کوفه پس از ظهور نقشپررنگ‌تری می‌یابد، در جنگ میان اعوان شیطان و یاران امام عصر(عج) می‌باشد. ابلیس پساز آنکه در ماجرای خلقت حضرت آدم(ع) بر او سجده نکرد و از درگاه الهی رانده شددرصدد انتقام از این مخلوق تازة خداوند برآمد. او با توجّه به معرفتی که به خداوندداشت به عزّت او قسم خورد که به جز مخلصان، دیگر انسان‌ها را گمراه کند و برای همینامر از خداوند تا روز قیامت مهلت خواست. خداوند تا موعد مشخّصی (یوم الوقت المعلوم)به او مهلت داد.

 


در روایات متعدّدی که ذیل این آیه آمده، آن موعد مشخّص را ظهور امامعصر(عج) بیان نموده‌اند.


پس از ظهور امام عصر(عج) طیّ نبردیابلیس به همراه اعوان و انصار جنّی و انسی‌اش در برابر امام و یارانشان صف‌آراییمی‌کنند. نتیجة این نبرد نیز شکست شیطان و یاران اوست و در پایان این جنگ، در مسجدکوفه، شیطان در حالی که با زانوی خود راه می‌رود، به آنجا می‌آید و می‌گوید:

 

(ای وایبر من از امروز! پس حضرت مهدی(عج) موی پیشانی او را می‌گیرد و گردنش را می‌زند و آنهنگام، روز وقت معلوم است که مهلت شیطان به پایان می‌رسد)


آنچه که باعث مزید فضیلت سرزمین کوفه گردیده، وجودمکان‌های خاصّی نظیر (مسجد سهله) و (مسجد کوفه) است که روایات فراوانی نیز در فضیلتاین دو مکان مقدّس در خصوص این اماکن وارد شده است؛ از جمله امام صادق(ع) ضمن حدیثمفصّلی دربارة حضرت ولی عصر(عج) به مفضّل فرمودند:

 (مرکز حکومت او کوفه، مرکز قضاوتشمسجد کوفه و مرکز بیت‌المال و محلّ تقسیم غنایم مسلمانان، مسجد سهله و محلّ خلوت ومناجات‌هایشان تپه‌های سپید و نورانی نجف اشرف است)

 
مسجد کوفه، مسجدی نقش‌آفرین است تا زمانی که غیبتکبرا به سر می‌آید و فرودگاه حضرت ولی‌عصر(عج) می‌شود. در روایات اسلامی مسلّم ماآمده است که ایشان با جمعی از یاران، در نُه قبّة نورانی در مسجد کوفه فرود می‌آیندو همین محل را محلّ حکومت خود قرار می‌دهند و پایتخت دولت کریمة ایشان، این مسجدانتخاب می‌شود و همة ملل برای دیدن حضرت به این شهر می‌آیند و طول و عرض این شهرگسترش پیدا می‌کند و تا کیلومترها وسعت می‌یابد. این مسجد در تمام دوران دولت کریمهباقی می‌ماند و پایتخت تمام ائمه(ع) بعد از امام زمان(عج) است از جمله مرکز حکومتکریمة حضرت امام حسین(ع) که سیصد سال بعد از امام مهدی(عج) به حکومت می‌رسند و ازاینجا جهان را اداره می‌کنند تا قیامت آن واقعة عظیم رخ می‌دهد.

 

امیرمؤمنان (ع) ضمن بیانى پیرامون ظهور حضرت مهدى (عج) فرمود:

(سپس به کوفه روى مى آورد که قرارگاه ومنزل اوست )

 

مفضل به امام صادق (ع) گفت، سرورم آیا همه مؤمنان راستین در عصر ظهور قائم (عج) درکوفه خواهند زیست حضرت فرمود:

(آرى ... همه درکوفه یا پیرامون آن خواهند بود وکوفه ارزشى خواهد یافت که هر متر از زمین آن، از مرز دو هزار درهم خواهد گذشت. و مردم با ایمان هنگامى که قائم (عج) وارد شهرکوفه شد و آن جا مرکز حکومت عادلانه جهانى اوگردید، دوست مى دارند در آن جا باشند و همواره دل هاى ایمان آورندگان در آن جا است)

 

امام مجتبى (ع) در این مورد فرمود:

( جاى یک قدم زمین درکوفه، براى من دوست داشتنى تر از خانه اى در مدینه است )

 امام صادق (ع) فرمود:

( هنگامى که قائم (عج) قیام کند، کوفه را پایگاه عدالت خود قرار مى دهد و آن جا چنان گسترش مى یابد که خانه هاى کوفه به شهرکربلا مى رسد .)

و نیز فرمود:

( پایتخت آن حضرت، کوفه خواهد بود و مرکز قضاوت او مسجد جامع کوفه، و مرکز اصلى بیت المال، مسجد سهله در نزدیکى کوفه  )

با ظهور حضرت مهدی (عج) مسیر تاریخ دگرگون شده و فصل نوینی در زندگی انسان ها گشودهمی شود. آن روز اوج اقتدار مستضعفان مومن و خواری ستمگران است. با تحقق ظهور، صلح وصفا، امنیت و عدالت، رشد و شکوفایی، توحید و یکتاپرستی حاکم شده و جنگ و خون ریزی،ظلم و ستم و شرک و خرافه پرستی از بین می روند و ثمره تلاش تمام پیامبران، اولیا واوصیا در آن روز آشکار می گردد.

 

برنامه های امام زمان

 اما با توجه به روایات فراوانی که درباره دوران حکومت حضرت مهدی(عج)موجود است، برنامه‌های حکومتی حضرت را در سه محور می‌توان خلاصه کرد:


1-برنامه فرهنگی 2- برنامه اقتصادی؛3- برنامه‌های اجتماعی.

 

 

1-برنامه فرهنگی

در انجام برنامه فرهنگی، مهمترین محوری این برنامه عبارتند از:

 
الف. احیای کتاب و سنت

امام علی(ع)می‌فرمایند:

 

( در روزگاری که هوای نفس حکومت می‌کندامام مهدی(عج)ظهور می‌کند و هدایت و رستگاری را جایگزین هوای نفس می‌سازد و در عصری که نظر اشخاص بر قرآن مقدم شده، افکار را متوجه قرآن می‌گرداند و آن را حاکم بر جامعه می‌سازد.)

 


ب. گسترش معرفت و اخلاق

امام باقر(ع)می‌فرماید:

 

( زمانی که قائم ما قیام می‌کند دست خود را بر سر بندگان خواهد نهاد و عقل‌های ایشان را جمع کرده و اخلاق آنها را به کمال خواهد رساند.)

 
ج. رشد دانش بشر به طور چشمگیر و بی سابقه

امام باقر(ع)فرموده‌اند:

 

(در زمان امام مهدی(عج)به شما حکمت و دانش داده می‌شود تا آن جا که زن در درون خانه‌اش مطابق کتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت(رفتار) می‌کند.


می‌دانیم که رفتار صحیح ریشه در علم و دانش گسترده دارد که این روایت شریف حکایت از آگاهی و شناخت عمیق از آیات قرآن و روایات اهلبیت(ع)دارد.

 
د. مبارزه با بدعت‌ها

بدعت به معنای داخل کردن اندیشه و آرای شخصی در دین و دینداری است. آن چه از تمایلات شخصی و هواهای نفسانی وارد دین شده، حضرت مهدی(عج)با آن مبارزه می‌کنند.


امام باقر(ع) می‌فرمایند:

 

( هیچ بدعتی را وا نگذارد مگر اینکه آن را از ریشه برکند و از هیچ سنتی (پیامبر) نمی‌گذرد مگر این که آن را برپا خواهد داشت.)

 

 2-برنامه‌های اقتصادی

برنامه‌های اقتصادی در حکومت حضرت مهدی(عج)به صورت مطلوبی تدوین شده تا اولا امر تولید سامان یابد و از منابع طبیعی بهره بردای شود و ثانیا ثروت بدست آمده به شکل عادلانه بین همه طبقات توزیع گردد.

 
موارد اقتصادی دوران حاکمیت حضرت:

 


الف. بهره‌وری از منابع طبیعی

در زمان حضرت مهدی(عج)و به برکت حکومت ایشان آسمان سخاوتمندانه می‌بارد و زمین بی دریغ ثمر می‌دهد.

 
امام علی(ع)فرمودند:

 

( و چون قائم ما قیام کند آسمان باران می‌ریزد و زمین گیاه بیرون می‌آورد.)

امام باقر(ع)فرمودند:

(تمام گنج‌های زمین برای او آشکار می‌گردد.)

 


ب. توزیع عادلانه ثروت

از عوامل اقتصاد بیمار، انباشته شدن ثروت در نزد گروه خاصی است. در دوران حکومت عدل مهدوی اموال و ثروت بیت المال به طور مساوی بین مردم تقسیم می‌شود. امام باقر(ع)می‌فرمایند:

 

(وقتی قائم خاندان پیامبر قیام کند،(اموال را) به طور مساوی تقسیم می‌کند و در میان خلق به عدالت رفتار می‌کند.)


و هم چنین فرمودند:

 

(امام مهدی(عج)میان مردم به مساوات رفتار می‌کند به گونه‌ای که کسی پیدا نشود که نیازمند زکات باشد.)

 
ج. عمران و آبادی

در حکومت حضرت مهدی(عج )تولید و توزیع به گونه‌ای ساماندهی می‌شود که همه جا به نعمت و آبادانی می‌رسد.


امام باقر(ع)می‌فرمایند:

 

(در تمام زمین هیچ ویرانه‌ای نمی‌ماند جز این که آباد می‌گردد. )

 

 

 3-برنامه‌های اجتماعی

در حکومت عدالت گستر حضرت مهدی(عج)برنامه‌هایی بر اساس تعالیم قرآن و عترت(ع)اجرا می‌شود که به سبب اجرای آنها محیط زندگی زمینه‌ای برای رشد و تعالی افراد خواهد بود. در این زمینه روایات فراوانی رسیده است. که به پاره‌ای از آنها اشاره می‌کنیم.

 الف. احیاء و گسترش امر به معروف و نهی از منکر
در حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)فریضه بزرگ امر به معروف و نهی از منکر به صورت گسترده به اجرا گذاشته خواهد شد.


امام باقر(ع)می‌فرمایند:

(مهدی(عج)و یاران او، امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند.)

 
ب. مبارزه با فساد و رذائل اخلاقی

حضرت مهدی(عج)در عمل به مبارزه با فساد و تباهی و زشتی می‌پردازد، چنان چه در دعای شریف ندبه می‌خوانیم:

(این قاطع حبائل الکذب و الافتراء این طامس آثار الزیغ و الاهواء ... کجاست آن که ریسمان‌های دروغ و افتراء را ریشه کن خواهد کرد. کجاست آن که آثار گمراهی و هوای و هوس را نابود خواهد ساخت)

/ 0 نظر / 174 بازدید